Tračevi i spekulacije

FIA i Liberti Media razmatraju uvođenje obavezna dva pit-stopa od 2026. godine?

Gariele Bortoleto, StakeF1, VN Španije 2025. / Press Stake F1 Team/Mark Thompson/Getty Images

Formula 1 bi mogla da doživi značajnu promenu u sportskim pravilima od 2026. godine uz tehničku revoluciju planiranu za novu generaciju bolida, jer FIA i Liberti Media razmatraju uvođenje obavezna dva pit-stopa po trci, sa ciljem da se vozačima omogući da voze punim tempom, bez potrebe za stalnim čuvanjem pneumatika.

Ova inicijativa, koju podržavaju pojedini timovi, ponovo je aktuelizovana jer su Pirelijeve gume u poslednje vreme dovele do toga da se većina trka završava sa samo jednim zaustavljanjem. Tokom poslednjih pet trka, pobednik je uvek koristio taktiku sa jednim stajanjem, dok je poslednja dvostruka promena pneumatika viđena još u Austriji.

Za ljubitelje spektakularnih trka i dinamičnih strategija ovo je zabrinjavajući trend. Timovi danas uz pomoć naprednih simulacija precizno izračunavaju optimalno vreme po krugu, favorizujući sporiji, ali sigurniji pristup sa jednim zaustavljanjem. Takva taktika smanjuje rizik od pregrevanja guma, dodatnog ulaska u boks i gužve na stazi, ali istovremeno ubija uzbuđenje, jer vozači većinu trke voze u ciljnom vremenu, bez agresivnog napada.

Zbog toga će predlog o obavezna dva pit-stopa biti tema sledećeg sastanka Formula 1 Komisije. Cilj Liberti Medije je da se poveća broj duela i da se trkanje učini dinamičnijim, slično kao na trci u Kataru 2023. godine, kada je FIA iz bezbednosnih razloga ograničila broj krugova po setu guma, što je faktički nateralo sve timove na dve promene pneumatika.

Esteban Ocon, Haas, VN Azerbejdžana 2025. / Haas Media Centre/Mark Thompson/Getty Images

Prema informacijama italijanskog Motorsport.com, na stolu će se naći tri varijante:

  •  Obavezna upotreba svih tri Pirelijevih komponenti tokom trke (meke, medijum i tvrde), uz slobodu izbora redosleda;
  •  Dva obavezna pit-stopa bez ograničenja izbora smeše. Dakle, bez sadašnjeg pravila o upotrebi najmanje dva različita tipa guma;
  • Ograničenje maksimalnog broja krugova po setu. Svaki set ne bi smeo da pređe više od 45% ukupne distance trke.

Nijedno od ovih rešenja nije jednostavno. Protivnici tvrde da bi obavezna upotreba tri smeše dovela do uniformisane taktike, jer bi svi timovi pronašli slična optimalna rešenja. Drugi pak veruju da bi ta varijanta omogućila veći broj različitih pristupa i više akcije na stazi.

Za sada nemamo zvaničnu potvrdu ove informacije.

Zapratite nas

2 Comments

  • Birokratska sranja. Uvedite slobodno upravljanje količinom goriva, ko što je bilo nekad, dajte slobodu, da se trkaju ljudi, mislim oni koji mogu i znaju, a ne birokratiju i jednoumlje…

Ostavite komentar