Staze

Kjalami

Dužina staze: 4.529

Broj krivina: 16

Broj trka: 23

Rekord kruga: 1m17.578s – Nigel Mansell, Williams (1992)

Kjalami (od Khaya lami, “Moj dom“ na Zulu) je trkačka staza koja se nalazi u opštini Midrand, severno od Johanesburga.

Nova glavna zgrada na stazi Kjalami

Ova brza staza, koja je izgrađena početkom 1960-ih, bila je domaćin svoje prve Velike Nagrade Južne Afrike 1967. godine. Tada je privatnik John Love umalo odneo pobedu, ali je naišao na probleme sa gorivom u kasnijoj faze trke, pa je Meksikanac Pedro Rodrigez odneo pobedu.

Originalna konfiguracija

1968. je pobedu odneo Jim Clark i tom prilikom je oborio rekord Juana Manuela Fangia po broju pobeda u karijeri.

Kasnije se ispostavilo da je to bila njegova poslednja pobeda u Formuli 1 pošto je poginuo na trci Formule 2 u Hokenhajmu kasnije te godine.

Godinu dana kasnije je pobedio Jackie Stewart, a godinu dana kasnije je 44-godišnji veteran Jack Brabham pobedio u svojoj poslednjoj F1 trci.

Jody Scheckter
Jody Scheckter je jedini Južnoafrikanac koji je slavio na domaćoj trci (1975.)

Amerikanac Mario Andretti je 1971. ostvario svoju prvu gran pri pobedu u debiju za Ferari. Njegov sunarodnikPeter Revson se užasno slupao 1974. u Barbeque krivini priprema za trku. On je direktno glavom udario ubarijere, a kasnije je preminuo od zadobijenih povreda. Argentinac Carlos Reutemann je te godine ostvario svoju prvu pobedu baš na Kjalamiju, dok je sledeće sezone slavio domaći vozač Južnoafrikanac Jody Scheckter.

Na trci iz 1977. je viđena jedna od najstrašnijih nesreća u istoriji. Poginuo je Tom Prajs kada je pri punoj brzini udario i ubio redara pored staze. Niki Lauda je pobedio u trci, ali je nesreća izazvala šok u celom sportu.

1978. je Ronnie Peterson je odneo pobedu u samom finišuispred Patricka Depaillera i Riccarda Patresea.

Poslednja trka iz 70-ih je vožena u promenljivim vremenskim uslovima i pobedio je Kanađanin Gilles Villeneuve.

Udes Toma Pryce-a 1977. godine
Gilles Villeneuve, Kjalami 1979.

 

 

 

 

 

 

Tokom 80-ih su bolidi sa turbo punjačima počeli da dominiraju na trkama. Zbog velike nadmorske visine brze staze Kjalami (oko 1800 m iznad nivoa mora), turbo agregati su mogli su da regulišu koliko vazduha ulazi u motor, dok oni sa prirodnim usisavanjem nisu. Motori sa turbo punjačima su 1982. godine imali prednost od 150 KS u odnosu na motore sa prirodnim usisavanjem i često su se kvalifikovali u u samom vrhu.

Renault je dominirao na trkama 1980. i 1982. Godine. Francuz Alain Prost je pobedio na trci 1982. nakon što mu je sredinom trke otpao jedan točak. On je nakon pit-stopa jurio je kroz poredak i odneo pobedu ispred Carlosa Reutemanna.

Trka iz 1981. je bila žrtva političkog rata između FISA i FOCA. Pošto nije bilo moguće postići dogovor sa FISA-om da se Velika Nagrada Južne Afrike vodi kao runda Svetskog šampionata Formule 1, ili kao trka koja ne pripada šampionatu, zvanično je organizovana kao Formula Libre događaj. Shodno tome, na trci su učestvovali samo timovi koji su bili članovi FOCA-, sa bolidima koji nisu striktno bili u skladu sa propisima Formule 1 iz 1981.

Trka iz 1983. je bila je poslednja trka te sezone, a na njoj se vodila trostruka borba za šampiona sveta između Alaina Prosta, Nelsona Piqueta i Renea Arnoux-a. Prost i Arnoux su odustali zbog problema sa motorom, a Piquet je zauzeo 3. mesto i osvojio šampionat u konkurenciji vozača Njegov timski kolega Riccardo Patrese pobedio je u trci. Prost je tada kritikovao Renaultov konzervativni pristup razvoja bolida zbog čega je otpušteniz tima. 1984. se trka vozila početkom sezone, a Prost (koji je tada vozio za McLaren) je startovao iz pit-lane-a u rezervnom automobilu nakon što njegov glavni nije mogao da upali. Ovo je bilo legalno nakon što je prvi start odložen kada se Britanac Nigel Mansell zaglavio na gridu. Prost se probijao kroz poredak i završio je na 2. mestu iza svog saigrača Nikija Laude. Britanac Derek Warwick je kompletirao podijum u Renou, a Brazilac i budući svetski šampion Ayrton Senna je šestim mestom osvojio svoj prvi poen u Tolemanu.

Start VN Južne Afrike 1985.

Trka iz 1985. je bila zahvaćena međunarodnim kontroverzama jer su države počele da bojkotuju sportske događaje u Južnoj Africi zbog vanrednog stanja koje je proglasila južnoafrička vlada nakon talasa nasilja u vezi sa rasnom segregacijom u zemlji, nazvane aparthejd.

Većina ljudi uključenih u Formulu 1 bila je oštro protiv odlaska na trku u Južnoj Africi. Neke vlade su pokušale da zabrane svojim vozačima da idu, a ekipe Ligier i Renault su bojkotovali trku u skladu sa odlukom francuske vlade o zabrani sportskih događaja u Južnoj Africi. Međutim francuski vozači Alain Prost (koji je obezbedio titulu na prethodnoj trci) i Philippe Streiff su učestvovali jer su obojica bili vozači britanskih timova. Britanac Nigel Mansell je pobedio, dok je njegov timski kolega Keke Rosberg jurio stazom posle 2 pit-stopa i zauzeo je drugo mesto čime je doneo Williamsu dvostruku pobedu. To je ujedno bila poslednja Velika Nagrada Južne Afrike do kraja aparthejda. Tadašnji predsednik FIA Jean-Mari Balestre nekoliko dana posle trke objavio da se Formula 1 neće vraćati u ovu zemlju zbog stanja u zemlji.

Povratak početkom 90-ih
Konfiguracija iz 90-ih

Nakon završetka aparthejda 1991. godine, Formula 1 se vratila na Kjalami i trke su vožene 1992. i 1993. Mansell je dominirao 1992. godine, dok je godinu dana kasnije vođena velika borba između Alaina Prosta,Ayrtona Senne i Michaela Schumahera, a Francuz je odneo pobedu.

Kjalami je u 1993. prodat Južnoafričkoj automobilskoj asocijaciji, koja je uspela da upravlja objektom sa plusom u budžetu. Međutim, organizacija trkeFormule 1 se pokazala kao preskupa i Velika Nagrada Južne Afrike se više nije vraćala na kalendar.

Senna, Prost i Schumacher na VN Južne Afrike 1993.

Jedini južnoafrički vozač koji je osvojio Veliku nagradu Južne Afrike bio je Jody Scheckter 1975. Britanski vozač Jim Clark je pobedio je 4, a austrijski vozač Niki Lauda 3 puta.

Na trkama koje su bile sastavni deo šampionata, po 4 pobede imaju Lotus i Ferrari, dok Williams ima 3.

Renoviranje i priče o povratku

Portal The South African je u aprilu 2018. godine razgovarao o mogućnosti da se Južna Afrika vrati u kalendar 1 sa Adrianom Scholtzom, izvršnim direktorom Motorsport South Africa.

 

 

 

 

 

On je rekao da su glavne prepreke visoki troškovi održavanja takvog događaja i činjenica da trenutno nijedna južnoafrička trkačka staza ne ispunjava uslove FIA za domaćinstvo trke Formule 1, iako je Kjalami nakon rekonstrukcije blizu neophodne licence FIA.

U septembru 2021. se se pojavile vesti da Formula 1 pregovara o povratku Velike nagrade Južne Afrike 2023.

Ostavi komentar