Tračevi i spekulacije

FIA istražuje timove zbog novog trika na podu bolida koji im donosi dodatne performanse?

Oliver Berman, Haas, VN Singapura 2025. / Haas Media Centre/Simon Galloway/LAT Images

FIA trenutno ispituje informacije prema kojima nekoliko timova Formule 1 koristi termo-ekspanzivne titanijumske ploče na podu bolida kako bi zaštitili daske od prekomerne istrošenosti.

Ovaj trik mogao da objasni velike razlike u performansama između sprinta i kvalifikacija u Interlagosu.
Kako prenosi sajt motorsport.nextgen-auto.com, prema tvrdnjama više šefova ekipa i tehničkih direktora, određeni timovi razvili su način da obavezne titanijumske klizače učine sposobnim da apsorbuju velike količine toplote. Propisi zahtevaju da tri klizača budu napravljena od tačno definisane titanijumske legure i da budu savršeno poravnata sa drvenom pločom na podu bolida.

Timovi inače pažljivo prate habanje ploče tokom svakog vikenda, jer prekomerno trošenje vodi do diskvalifikacije. Međutim u Brazilu je primećeno da neke ekipe voze izuzetno nisko, neočekivano za tako neravnu stazu a da pri tom ne oštećuju pod više od dozvoljenog.

Ovaj trik mogao bi da funkconiše tako da zagrevanjem titanijum se širi i “izvlači” nadole. Što je viša temperatura, to se ploča više izdužuje i postaje niža od drvene daske. Tako tokom vožnje pri velikim brzinama i varničenju, isključivo metal dodiruje asfalt, dok je drveni deo poda ostaje lagano podignut i ostaje unutar regulative. Kada vozači polako vraćaju bolide u garažu, metal se hladi i vraća u normalno stanje i tako je spreman da FIA merenje prođe unutar zadatih vrednosti.

NIco Hulkenberg, StakeF1, VN SAD 2025. / Press Stake F1 Team/Clive Mason/Getty Images

Nakon što su tokom sprinta viđene neuobičajeno jake varnice i tragovi trenja, FIA tehnički delegat Džo Bauer je navodno detaljno pregledao sve titanijumske blokove pre kvalifikacija. Navodno je otkrio uređaje čija je jedina namena zagrevanje titanijumskih ploča, te naložio njihovo uklanjanje pre Q1. Ekipe koje su koristile ovaj sistem morale su zatim da povise zadnju visinu bolida, čime su izgubile aerodinamički pritisak i brzinu.

Iako, prema navodima, skoro svi timovi u nekoj meri koriste ovaj princip, neki su ga razvili do ozbiljne konkurentske prednosti na ravnim stazama, gde se može voziti ekstremno nisko.

FIA nastavlja istragu i priprema tehničku direktivu kojom bi zabranila određene materijale i metode zagrevanja poda bolida. Ipak, prema izveštaju, nova pravila neće biti uvedena pre 2026. godine, kada će revidirani propisi značajno smanjiti njihovu ulogu.

Zapratite nas

Ostavite komentar