Pročitajte najnoviji tekst Nikole Polića.
Najbrža staza u kalendaru, najviša maksimalna brzina, najviša prosečna brzina, duga istorija piste, Ferrarijev domaći teren, legendarne trke i, nažalost, neke tragične pogibije…
To je čuvena Monca u nekoliko reči. “Magična pista“ biće domaćin predstojeće VN Italije, i bez obzira kakve bile okolnosti u šampionatu – nesporno se radi o trci koju ogromna većina navijača svake godine dočekuje sa velikim uzbuđenjem.
Verstappen i Red Bull pišu istoriju
Ono što je karakteristično za Moncu jeste topao doček koji Ferrariju redovno priušte njegovi Tifozi. Ipak, ove godine bi situacija mogla da bude malo drugačija, a odgovornost je na samom timu. Gde je stao pred letnju pauzu, Ferrari je nastavio i posle nje. Štaviše, utisak je da je italijanski tim u Belgiji i Holandiji otišao i korak dalje u svojim sada već redovnim brljotinama. Podatak da, recimo, u poslednjih deset trka Skuderija nije ostvarila nijedan plasman na podijum sa obojicom svojih vozača apsolutno ide u prilog tezi da je ekipa iz Maranela sama sebi uništila sezonu koja je na svom početku tako mnogo obećavala… Zvuči poražavajuće, ali poslednji put su Charles Leclerc i Carlos Sainz zajedno stajali na pobedničkom postolju još početkom maja meseca nakon trke u Majamiju. Davno beše, zar ne?
Tako se ne osvaja titula. Ni vozačka, a pogotovo konstruktorska.
Stoga, više su nego komične izjave monačanskog i španskog vozača koje se često svode na konstatacije da „još nije sve gotovo“, da je „titula sve dalje“… O Mattiji Binottu i njegovim pričama koje vređaju inteligenciju svakog ljubitelja ovog sporta, bez obzira za koga navijali – nije potrebno ni trošiti redove. Sve može da stane u konstataciju bivšeg šampiona Nica Rosberga da ovakvo rukovodstvo Ferrarija nije doraslo ni nekoj ekipi iz Formule 2 ili Formule 3, a kamoli velikom Ferariju. Surovo, ali potpuno tačno.
Misterija je dokle će Binotto zauzimati poziciju šefa tima. U Skuderiji su glave znale da lete i posle mnogo manjih kikseva – Mauricio Arrivabene je odličan primer – ali za sada nema naznaka da bi nešto slično moglo da se desi i u Binottovom slučaju, iako je razloga za njegovu smenu bezbroj.
Za to vreme, dok se italijanski tim batrga u blatu – Red Bull funkcioniše kao švajcarski sat. Ekipa iz Milton Kinsa ne samo da je najbolje organizovana grupa ljudi trenutno u Formuli 1, već su po povratku sa letnjeg raspusta demonstrirali silu kakvu, ruku na srce, baš i nismo gledali tokom prvog dela sezone. Ako se za uspehe koje je austrijski tim beležio do Mađarske može pre svega pohvaliti dobra organizacija i Red Bullov strateški tim, a ne toliko brzina bolida – u Spa i Zandvortu videli smo RB18 koji “jede“ konkurenciju čistim tempom. Tokom većeg dela sezone, Red Bull je po brzini bio manje-više rame uz rame sa Ferrarijem, čak se stiče i utisak da je na većini trka crveni bolid F1-75 bio najbrži automobil na stazi. Ipak, povratak sa letnjeg odmora dao nam je drugačiju sliku i “Bikovi“ u ovom trenutku deluju kao sila koju je nemoguće zaustaviti. Na osnovu onoga što gledamo, ne bi uopšte bilo iznenađenje da austrijski tim – a tu su oči pre svega uprete u Maxa Verstappena – odnese pobedu na svih sedam preostalih trka, a sam Holanđanin ispiše istoriju. O čemu se tačno radi?
Rekordan broj pobeda tokom jedne sezone je 13 trijumfa koliko ih je Michael Schumacher zabeležio 2004. godine, a ovo dostignuće ponovio je Sebastijan Vettel 2013. S obzirom na trenutnu formu Red Bulla, kao i raskošni kvalitet samog Verstappena, deluje da će se aktuelni šampion osamiti na čelu navedene statističke tabele (činjenica da se danas vozi veći broj trka tokom jedne sezone nego u Šumaherovo i Vettelovo vreme neće mnogo umanjiti ovo dostignuće). Odbrana titule već je praktično završen posao, čeka se samo formalna potvrda, a povratak konstruktorskog pehara u Milton Kins posle devet godina posta takođe je više nego izvestan. Ipak, austrijska ekipa je još u Fetelovoj eri jasno pokazala da na vrhuncu svoje snage juri obaranje svih tada dostupnih rekorda, tako da neko “uljuljkivanje“ Red Bulla kada dupla kruna i zvanično bude osigurana nikako ne bi trebalo očekivati. Ni sam Max ne deluje kao neko ko neće juriti pobedu u svakoj mogućoj prilici, a forma njegovog timskog kolege Sergia Pereza je već neko vreme u padu, te je teško za očekivati da Meksikanac bude ikakva prepreka Verstappenu u predstojećim trkama – na kraju krajeva, i Čekova uloga u ekipi to nagoveštava. Perez je timski igrač čiji je prevashodni zadatak da radi u korist Verstappena, a čini se da se ni sam Sergio ne buni mnogo zbog toga. Meksički as se (barem tako deluje spolja gledano) u Red Bullu oseća kao riba u vodi, svoju misiju izvršava maksimalno uspešno, te su “Bikovi“, čini se, posle dužeg lutanja, sklopili sve nedostajuće kockice u jedan pobednički mozaik. U Milton Kinsu, pritom, nema spavanja – u najavi je novi monokok koji bi na RB18 mogao da debituje već u Monci, a koji je za nekoliko kilograma lakši od starog. Konkurencija tek treba da se zabrine…
Odlazeći šampioni, ekipa Mercedesa, mogu biti vrlo zadovoljni kako se stvari odvijaju u poslednje vreme. Red Bull je za ovu godinu nedostižna meta, ali drugo mesto u poretku konstruktora uopšte nije neuhvatljivo. Ukoliko “srebrne strele“ nastave uzlaznom putanjom kojom idu već neko vreme, Ferariju se crno piše – ako može crnje od aktuelnog stanja. Nemačka ekipa za Moncu najavljuje „izuzetno konkurentan paket“ koji bi se, navodno, trebao boriti za pobedu – nije baš da ima rezona, pogotovo zbog očiglednog manjka snage agregata u odnosu na rivale, što je na “magičnoj pisti“ najnepoželjniji mogući hendikep, ali nije isključeno da nas tempo bolida W13 prijatno iznenadi u Italiji. Posle prilične količine hektolitara ispijenog šampanjca na prethodnih nekoliko trka, još jedan podijum – moguće i dupli – ne bi predstavljao iznenađenje…
Po koju reč zaslužuje i ekipa Alpine. Vozači francuskog tima su pet trka u nizu redovno u poenima, tako da činjenica da se polako odvajaju od McLarena u borbi za četvrto mesto u konstruktorskom plasmanu ne predstavlja iznenađenje. Posebno je važno naglasiti učinak Fernanda Alonsa – vozač iz Ovijeda je nanizao deset trka među osvajačima bodova, što mu je poslednji put pošlo za rukom 2014. godine dok je još branio boje Ferrarija! Za nekoga ko je dvostruki svetski šampion, pomenuti podatak možda i ne predstavlja nešto naročito impresivno, ali sama činjenica da je Špancu bilo potrebno čitavih osam godina da sastavi ovakav niz zavređuje pažnju i govori kako stvari mogu potpuno drugačije da deluju kada se posmatraju iz nekog drugog ugla.
U ovoj priči veliki gubitnik je McLaren. Četvrto mesto im sve više beži, performanse bolida su ispod željenog nivoa, a u strateškom smislu ekipa iz Vokinga počinje polako da podseća na Ferrari. Uz to, mučenje Daniela Ricciarda za volanom MCL36 ne prestaje i samim tim nimalo ne pomaže ekipi, ali će se i ta agonija završiti krajem 2022. nakon što je saga sa Oscarom Piastrijem konačno dobila epilog. U “kanalu“ se nalazi i Alfa Romeo – švajcarski tim ne zna za bodove već punih šest trka, Bottasovi kvalitetni rezultati su u poslednje vreme nestali, a da muka bude još veća – Finac u Zandvortu treću trku zaredom nije uspeo da ugleda kariranu zastavu. Ekipi bodovno ne doprinosi ni Guanyu Žhou, te je očigledno da se tim iz Hinvila nalazi u krizi rezultata. Ipak, Alpini pratioci to ne koriste na pravi način i da bi eventualno ugrozili njenu šestu poziciju u plasmanu, morali bi da pronađu formu koja im nedostaje cele godine – a tako nešto nije realno za očekivati.
Istorija, tehničke karakteristike i mračna strana “magične piste“
Nije sporno da je Monca omiljena ne samo među navijačima Ferarija već i među velikom većinom ljubitelja “najbržeg cirkusa“. Ipak, staza pokraj Milana nosi sa sobom i izvesno prokletstvo – značajan broj ljudi tokom godina je ovde položio svoje živote, uključujući, pored vozača, i gledaoce na tribinama i sudije pokraj piste. Čak dva svetska šampiona su upravo na ovom mestu otišla u večna lovišta – domaći vozač Alberto Ascari i Austrijanac Johen Rint, posthumno proglašen svetskim šampionom 1970. godine. Pored njih, živote su u “hramu brzine“ gubili i Volfgang fon Trips i Ronnie Peterson, takođe bez sumnje velika imena Formule 1. Ovo je prilika da se pomenutih legendarnih asova makar na kratko prisetimo.
Najuspešniji vozači na “magičnoj pisti“ su Michael Schumacher i Lewis Hamilton sa po pet trijumfa. U istorijskim knjigama će sasvim sigurno za sva vremena ostati zabeležena prva pobeda u karijeri Sebastiana Vettela, ostvarena na VN Italije 2008. godine za upravljačem Toro Rossa. Ono što je interesantno jeste da čovek koji će u nedelju biti favorit broj jedan za trijumf – Max Verstappen – nikada nije imao previše uspeha na ovoj pisti. Holanđaninu je najbolje ostvarenje peto mesto izboreno 2018. godine, dok u prethodne dve sezone nije uspevao ni da stigne do cilja. U nedelju će Max imati idealnu priliku da ovu negativnu tradiciju sruši, a da li će u tome uspeti ostaje nam da vidimo.
Još jedan interesantan podatak je da nijedan finski vozač nikada nije podigao pehar namenjen pobedniku u Monci. Niko od čak tri svetska šampiona iz ove skandinavske zemlje nije osetio slast pobede na “magičnoj pisti“ – pomalo nestvarno zvuči podatak da se ni Keke Rozberg, ni Mika Hakkinen, ni Kimi Raikkonen ovde nisu upisali u pobednike. Uz dodatak Valterija Bottasa i Heikija Kovalainena, Finci su u Formuli 1 zabeležili čak 57 trijumfa – ali nijedan od njih nije ostvaren u “hramu brzine“.
Monca je simbol brzine – radi se o najbržoj stazi u kalendaru, i po pitanju maksimalne i prosečne brzine. Karakterišu je, de facto, četiri dugačka pravca, kao i snažna kočenja koja slede nakon istih. Stoga, kočnice su pod velikim opterećenjem, a promašeno teme krivine dovodi do krupnih grešaka i gubitka značajne količine vremena – ovakvih smo se situacija nagledali u više navrata proteklih godina, tako da i same vozače očekuje ozbiljan izazov po ovom pitanju. Posebno je izazovno kočenje na prilazu krivini 1, gde su greške Lewisa Hamiltona, Nica Rosberga, Charlesa Leclerca i ostalih velikih asova bile najčešće viđane. Čuvanje guma takođe će biti ozbiljan zadatak za sve vozače, jer ih je u Monci vrlo lako “ubiti“ – dovoljan je jedan “lock-up“ i pneumatici se značajno oštećuju. Ipak, glavni preduslov za uspeh na “magičnoj pisti“ su brzina bolida na pravcima i snažan motor – bez ovih faktora, na Monci uspeh nije moguć. Čak 80% kruga vozi se pod punim gasom, što dovoljno govori u prilog navedenoj tezi. Aero-paket je jedinstven i koristi se samo ovde, krila su zaravnjena i spuštena i znatno drugačije postavljena nego na drugim stazama. Stoga, efekat DRS-a je manji od uobičajenog, što otežava preticanja, ali daleko od toga da su ista nemoguća i da ih u nedelju nećemo gledati.
Prošle sezone pobedu je, i to dvostruku, odnela ekipa McLarena, a šampanjac je iz svoje patike tada ispio Daniel Ricciardo. Teško je očekivati da Australijanac baš može ponoviti taj uspeh i ove godine, ali dobro izdanje odlazećeg McLarenovog asa moglo bi da se očekuje, jer mu je Monca godinama unazad prilično odgovarala. Neke trke koje je vozio, preticanja koja je izvodio i rezultati koje je beležio ukazuju da će mnogo kritikovani Deni Rick baš ovog vikenda imati najbolju moguću priliku za pristojan rezultat – ako ne “proradi“ u Monci – gde će?
Staza u popriličnoj meri leži i Sergiu Perezu koji je ovde godinama beležio vrlo solidne rezultate. Charles Leclercje 2019. upisao i trijumf, kao i Pierre Gasly godinu dana kasnije. O Hamiltonovim i Fetelovim uspesima već je bilo reči, tako da ima dosta vozača na gridu koji će se u nedelju uzdati u tradiciju i svoju veštinu kada je u pitanju ova veličanstvena staza. Ipak, onaj ko se od svih navedenih na njoj do sada najmanje proslavio, u nedelju će imati najveće šanse za trijumf. Max Verstappena, izvesno je, uskoro očekuje 31. pobeda u karijeri, a da li će ona doći u Monci ili na nekoj od predstojećih trka, saznaćemo u nedelju posle podne. Ne propustimo priliku da propratimo događaj i dobijemo odgovor na gornje pitanje.
Više ovakvih testova od strane Nikole Polića i njegovog F1 Racing Energy tima možete naći OVDE!
d sada nas možete pratiti i na INSTAGRAMU. Vesti kao i ostale novosti možete pratiti i preko našeg Viber Public Chata klikom OVDE kao i našem forumu. Takođe zapratite našu Facebook stranicu i Twitter nalog.