Please assign a menu to the primary menu location under menu

Kolumne

Senka ,,Kišnog čoveka”, najduži vikend u istoriji i kraj šampionske sage

Prethodna 21. runda u kalendaru Formule 1 imala je u najmanju ruku interesantan epilog, u kako subjektivni osećaj kaže, najdužem trkačkom vikendu ikada. Simbolika je bila jasna. Kiša i matična država eteričnog bića i mita kakav je Ajrton Sena trebala je da u vozačima probudi esenciju i bar delić njegovog trkačkog instinkta, onog koji je verovatno 80 posto grida podstakao uopšte i da počne da se bavi upravo ovim sportom.
Išli smo iz krajnosti u krajnost, pa smo zbog  pomeranja, odlaganja i crvenih zastava, blago izgubili kompas šta smo to tačno gledali. Svako od nas se bar jednom zapitao ili čuo od nekog iz svog okruženja rečenicu: ,,Pa čemu služe gume za kišu?” Da, baš ničemu. Iako je Luis Hamilton apelovao da se vozačima jednostavno omogući trkanje po kiši, za takvu vrstu ,,egzibicija” čelni ljudi i dalje nemaju sluha. Okej, znam i to, bolidi jesu ogromni ali ovo smekšavanje sporta čija bit leži u adrenalinu i nesigurnosti ne prija nikome. Nema naznaka da će se to u skorijoj budućnosti promeniti, pa ne vredi ni nama da se pretvaramo i lažno nadamo nečemu.
Čak petorica vozača nije završilo trku, (posebno se raduju u taboru Vilijamsa), incidente, izletanja i okretanja na stazi nemoguće je pobrojati, a opet nije da nismo dobili zanimljive rezultate. Maks je zacementirao titulu, Lando je još uvek predaleko, Ferari u padu i gužvi, a stihovi Marseljeze zaslužili su da se čuju na podijumu u Sao Paulu.

Bezgrešni Maks četvrti put

Ako je trka Luisa Hamiltona iz 2021. na istoj ovoj stazi bila masterclass, onda nedeljna vožnja u režiji Maksa Ferstapena zaslužuje makar isti epitet, ako ne i veći (ako uopšte i postoji koji adekvatan). Maksov start i početni krugovi (ali i posebno završni) podsećali su na ono kao kad recimo igrate video igrice i simulacije u kojima svesno oborite težinu protivnika (kompjutera) i onda iako niste najveštiji, to svakako ispadate. E baš tako. S tim što Maks svakako spada u usku grupu najveštijih vozača na gridu u realnosti koju poznajemo.
Naravno povešće se priča i o tome koliki je udeo sreće, odnosno ostajanja na stazi kada su malo nakon toga nastupile crvene zastave koje su omogućile besplatnu promenu guma. I da može se delom reći da je to sreća, ali u moru informacija koje govore u prilog tome da se u Red Bulu sve urušava, ne treba zaboravati činjenicu da oni i dalje jesu jedna od najboljih (ako ne i najbolja) ekipa kada je strategija u pitanju. Da, pucala je i ona po šavovima u ovoj godini, ali se ponovo videlo da šampionske sezone donose posebnu težinu pa su još uvek u austrijskoj ekipi sposobni da procenjuju i bave se verovatnoćama i rizikom. Neko će reći da sreća prati hrabre, a neko da ko ne rizikuje ne dobija. Izaberite sami, ali ovo svakako nije samo Fortunino delo. Nije vozač sa holandskim pasošem propustio da prozove i britanske medije (neki bi rekli s pravom), te pokazao da mu ni malo nije važno da li ga i koliko ljudi voli ili ne, što je takođe vredno poštovanja.
Max Verstappen
Max Verstappen, Red Bull, VN Sao Paula 2024. / foto: x.com/redbullracing

Marchons, Marchons!

Dok su sve vesti koje su se u poslednjih par meseci ticale Alpine bile sive i deprimirajuće, počevši od forme vozača i problema sa bolidom, pa sve do izveštaja da će Reno prestati sa proizvodnjom pogonske jedinice, trka u Brazilu naglo je i nenadano popravila malo je reći bledu sliku francuske ekipe u 2024. Kiša nam naravno uvek donese nepredvide situacije, ali Alpinin dvostruki plasman na pobednički podijum je zaista najprijatnije iznenađenje uslovno rečeno ,,manjih timova” u ovoj sezoni ( a nije da nisu imali fantastične trke). Čitave godine govorimo o sjajnim trkama Hasa, pre svih Hulkenberga, ali i Albona u Vilijamsu (sada i Kolapinta), ali je Alpina u samo jednoj trci uspela da obriše silni zaostatak i praktično čitav naporni rad svojih konkurenata anulira. Ne treba naravno sada upasti u zamku i govoriti o sticaju nekakvih okolnosti (iako je njihov udeo u ovom slučaju ne mali), već treba odati prizanje i Estebanu Okonu i Pjeru Gasliju na fantastičnoj vožnji u kišnim uslovima, kada zapravo o vozačkim kvalitetima pojedinca saznajemo najviše. Bitka za šesto mesto je tu i biće jako zanimljivo pratiti razvoj događaja na relaciji Alpina-Has-RB do kraja godine.

Alpin, Slavlje, VN Sao Paula 2024. / Alpine Media Centre

,,Rekao sam vam!”

Cela trka Džordža Rasela stala je u odluku da li da ode na zamenu guma ili ne. Bio je besan Rasel (opravdano) jer je želeo duži ostanak, dok je ekipa insistirala i pogrešila. Naravno uz Maksov ludački tempo nikako ne možemo da znamo da li bi pobedio, ali bi svakako bio u toj priči, te Britanac definitivno ima za čim da žali. Nesuglasica sa ekipom i spremnost da u datom trenutku dela ,,na svoju ruku” za njega će biti svojevrsni ispit zrelosti kao predstavnika mlađe generacije, ali i kao nekog ko želi u budućnosti da se nametne kao dugoročno rešenje tima.

George Russell
George Russell, Mercedes, VN Sao Paula 2024. / Mercedes AMG F1 Media Centre/LAT Images

Crosstown Traffic

Ferari je pokušao da bude pametniji i odlučniji ali im rani odlazak na zamenu guma nije doneo očekivan napredak. S te strane nema se šta zameriti Ferariju, istine radi, obično im se zamera suprotno ( neodlučnost, loš tajming, manjak hrabrosti ili prosto loša taktika), ali nije to bilo to ni od samih vozača. Lekler je pravio greške, tako da je na ovoj trci bio daleko od vožnje kakvu može da pruži. Sajncov DNF odaljio je ekipu od potencijalnog napada na Meklaren. Ipak već u Las Vegasu treba očekivati da Ferari bude opasan.

Charles Leclerc, Ferrari, VN Sao Paula 2024. / foto: x.com/ScuderiaFerrari

Hvatanje beleški

I najveći optimisti koji su verovali, ili barem priželjkivali bitku za šampionsku titulu do poslednje runde, posle epiloga ovoga vikenda su potonuli. Lando je i pored sjajnog bolida koji mu je ekipa spremila ove godine ipak značajno daleko od Maksa u kontekstu šampionata vozača. Realnost je takva. Razlike u psihološkom aspektu, ali i vozačkim kvalitetima bile su vidljive golim okom. Lando ponovo nije dobro startovao, greške su se nizale jedna za drugom, te je utisak da je Norisov maksimum barem za sada isticanje kandidature za titulu, što je ove godine manje-više i učinio. Čitava sezona jeste iskorak za Meklaren, a sada možemo samo debatovati o tome (u zavisnosti od ugla gledanja) da li u britanskoj ekipi treba da žale za nečim i koji su njihovi stvarni dometi bili ove godine.
Max Verstappen, Red Bull, Lando Norris, McLaren, VN SAD 2024. / Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

(Ne)suđeni vozač(i) Red Bula

To šta će pokazati do kraja godine čini se da može imati značajan uticaj na karijere vozača koji čine tandem u VCARB-u. Cunodin odlazak na kišne gume, srušio je snove o podijumu, ali to ne umanjuje da je u kvalifikacijama mnogo bolji, kao i da se primeti vidljiv napredak. Sedmo mesto je plasaman vredan poštovanja i Juki čini ono što može kako bi se nametnuo za mesto u seniorskoj ekipi. Da li će do njega doći već je složenije pitanje. Losonov highlight za sada su uzimanje poena u 2 od 3 trke i bitke sa iskusnim vozačima, pre svih Perezom, u kojima demonstrira sportsku drskost i bezobrazluk  koji će mu u jednom trenutku svakako biti potrebni da bi se u ovom sportu takmičio na visokom nivou. Ostaje da vidimo da li će u hijerarhiji Red bula preskočoiti Jukija Cunodu i možda dobiti priliku u seniorskoj ekipi.
Yuki Tsunoda, VCARB, VN Sao Paula 2024. / Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

Nastavak loše forme?

Oskar Pijastri ne briljira. Sprint trka jeste odvežena sigurno, na kraju se tek toliko povinaovao timskim naredbama, ali i dalje ne ostavlja utisak nekog ko je preterano prijateljski nastrojen prema timskom kolegi te već sada možemo da naslućujemo kako će znati da ,,grabi” za sebe i svoju karijeru, kada situacije budu nalagale. Što se tiče glavne trke, tu i dalje deluje potpuno odsutno te ostavlja mogućnost raznim teoretičarima zavere da pomisle kako ne želi da pruži najbolje vožnje i time pomogne Landu. Nakon ovoga vikenda teoretičari zavere više neće morati da brinu, a ni Oskar, ukoliko je ikada i brinuo.

Oscar Piastri, McLaren, VN Sao Paula 2024. / foto: x.com/McLarenF1

Slepa ulica

Kako i sam reče najbolji deo vikenda za Luisa je bila vožnja Seninog bolida iz 1990. godine. I to je to. To je sve što je vredno pomena kada je reč o Hamiltonu tokom vikenda u Brazilu. Dugo već stvari nisu sjajne u garaži Britanca, a kada na to dodamo kontradiktorne i nejasne poruke koje su se čule u radio komunikaciji, deluje da je Luisova era u Mercedesu gotova i pre kraja godine. Vrhunac lošeg stanja dočaravaju i za sada spekulacije (do duše teške za poverovati) da Luis neće voziti neke od poslednjih trka u sezoni, što zaista zvuči nezamislivo.
Lewis Hamilton, Mercedes, VN sao Paula 2024. / Mercedes F1 Media Centre/Jiri Krenek
Od 21. do 23. nas čeka odlazak u Nevadu gde bismo već mogli da dobijemo novog-starog šampiona.
Od sada nas možete pratiti i na INSTAGRAMU. Vesti kao i ostale novosti možete pratiti i preko našeg Viber Public Chata klikom OVDE kao i našem forumu. Zapratite našu Facebook stranicu i X nalog i pridružite se diskusijama na našem novom DISCORD serveru.

Leave a Reply