Mnoga dešavanja u ovogodišnjem šampionatu liče na ona od pre 20 godina.
Moramo da se vratimo u nazad tačno 20 godina. U to vreme, ljuti boj i na stazi i van nje vodila su dva tima – Ferari i Vilijams. Sa jedne strane, u italijanskom crnom konjiću bio je tada Mihael Šumaher a sa druge, u engleskoj ergeli Žak Vilnev. I to je bila i više nego zanimljiva borba, ali sa elementima koji su joj davali posebnu čar – Šumaher, za volanom najslavnijeg F1 tima, spreman da vrati šampionsku titulu u Maranelo nakon 17 godina čekanja, zvezda sporta nakon tragičnog odlaska Ajrtona Sene. Sa druge strane u šampionskom Vilijamsu kao naslednik predhodnog vozača i šampiona Hila, Žak Vilnev, mlađani pobednik Indy 500, sin slavnog Žila, najomljienijeg vozača Ferarija. Sudbina je tako htela da Žak bude oponent genijalnom nemcu u timu koji je njegovoc oca i njegove vožnje slavio i proslavio. Miski veo oko borbe za šampiona sam se iskovao.
Da ne bi zalazili previše u detalje, do spornog incidenta u Herezu doveo je niz događaja – a najvažniji, diskvalifikacija Vilneva sa VN Japana zbog incidenta na treningu. I to samo da bi se razlika između dva vozača smanjila na 1 poen. Da podsetimo i da se bodovni sistem razlikovao tada, bio je 10,6,4,3,2,1. A ulog je bio za tu poslednju trku veliki.
Međutim, prava stvar se krije iza toga da je FIA dosta kumovala svemu tome. Nakon pogibije Ajrtona Sene, zatim skoro pa nezanimljive 1995. i 1996, FIA je očajnički trebala jedan ovakav obračun za titulu. Jer finale ovog obračuna bilo je mesecima kasnije tema svima koji prate F1. Rečima Bernija Eklstona – marketing kakav se poželeti može.
Danas, 20 godina kasnije, nakon događaja na VN Azerbejdžana i sudara dva pretendenta na titulu, F1 je u skoro pa sličnoj situaciji. Sa jedne strane nemac, Fetel u Ferariju, a sa druge englez Hamilton u Mercedesu, nemačko-engleskog tima.
Treba li napomenuti da od 2011, Formula 1 je bila u padu što sa gledanošću i interesovanjem, što i po kvalitetu, izuzevši sezonu 2012, kao belu vranu?
Nakon dominacije Red Bula, stigla je dominacija Mercedesa i to je jednostavno postalo neodrživo za sport. Nešto je moralo da se menja jer nakon 2016, gde je najzanimljivije bilo čekati obračun dvojice klupskih kolega i neizvesnost oko šampiona na VN Abu Dabija – niste mogli da očekujete ništa sem apatije. Nekoliko dobrih izdanja Red Bula samo su posledica neverovatnih okolnosti kao na VN Španije kada su se Rozberg i Hamilton sudarili i obojica ispali iz trke. Tektonski poremećaji kreću odlaskom Eklstona, i na neki način oslobođenjem Formule 1 zahvaljujući politici Liberti Medija grupe (Liberty znači sloboda, a F1 je bila previše zatvorena u eri Eklstona). Dobili smo pre svega duel dva tima i to onog najstarijeg i najvoljenijeg (Ferari se i dalje kotira kao najvoljeniji tim i ima najviše pristalica) sa trenutno dominantnim timom. Dobili smo slobodu pregleda materjala bez ograničenja, dobili smo otvorenu i srdačnu Formulu 1 gde je bilo nezamislivo da fan udje u prostorije nekog tima. I onda na VN Španije 2017-te, uplakani mališan zahvaljujući PR-u Ferarija i F1 dobija pristup svom omiljenom vozaču i pažnju ravnu onoj na pobedi u nekom važnom takmičenju. I svi su aplaudirali tome…
Ali – nakon Bakua, aplauzi ali pohvale krenuli su da se utišavaju. Iako je ono što je uradio Sebastian Fetel zaista ružan potez (ne treba o tome diskutovati), događaji nakon trke počeli su da pune naslove. Od toga da će Fetelu biti zabranjeno da se trka, do oduzimanja poena pa i poređenje sa trkom iz naslova – i na kraju odlukom FIA da ne sankcioniše Sebastijana. Gledajući iz perspektive navijača, vatra je potpaljena kao i pre 20 godina. Gledajući iz perspektive marketinga, dešava se nešto što će opet naterati gledaoce da dođu na tribine i navijaju za svog miljenika.
Ali nakon Bakua, dolazi i momenat sa starta VN Austrije gde Botas startuje fenomenalno i odnosi pobedu ispred Fetela. Iako je startovao gotovo u milisekund, pojavili su se snimci gde Botas “varka” i tako obezbeđuje gotovo savršen trenutak kretanja. FIA varkanje smatra preranim startom, ali je oprostila Botasu, jer nije favorit za titulu a sva drama se odvijala iza – Hamilton je morao da startuje 5 pozicija niže od osvojene na kvalifikacijama, a Fetel je bio 2. Fetel je završio kao 2. a Hamilton kao 4. VN Austrije.
Nakon kvalifikacija za VN Velike Britanije opet imamo sporni momenat gde Hamilton blokira Romana Grožana u njegovom krugu i za to ne dobija kaznu. Rečenica Romana Grožana nakon kvalifikacija – Hamilton se bori za titulu pa mu je zato oprošteno, pomalo para uši. Grožan vozi za tim Has koji nije u igri za titulu ali je učesnik šampionata i nameće mišljenje da tretman nije isti za sve iako su ravnopravni učesnici istog šampionata. O razlikama između timova sada nije potrebno govoriti ali stiče se utisak da FIA čini sve da šampionat dodatno usija kako bi imala uzbudljivu sezonu. No, pravo pitanje je da li je to dobar put? Meklaren, tim koji je uz Ferari najvoljeniji u F1, nalazi se u smrtnom ropcu. Možda jeste prejako tako reći, ali već pet godina podijumi ali i pobede za ovaj tim predstavljaju nedostižan san. A da ne govorimo o tome da Fernando Alonso, još jedan miljenik publike i magnet za istu, ne može da dobaci bolje od Q2 ili eventualno do nekog poena na trci. I na sve to, Honda i Meklaren dobijaju za VN Engleske besmislenu kaznu od 30 mesta.
Ros Bron, sada jedan od vodećih ljudi Formule 1, najavljuje da će već 2020. doći do ozbiljne revizije motora koji su omča oko vrata svima. Nema povratka na V8/V10 mašine već pojednostavljenja postojećeg pogona, mada sa inženjerske strane zaista ne postoji ni jedna prepreka za povratak na bilo koju konfiguraciju od ranije. No, to je već za neku širu diskusiju ali o tome – neki drugi put i sa nekim drugim.
Šta je zapravo suština svega? Odluku o nekažnjavanu Fetela, doneo je Žan Tod, prvi čovek FIA. Čarli Vajting će verovatno otići u penziju nakon ove sezone i biće zanimljivo ko će ga zameniti. Dotle, FIA mora da demonstrira da je posvećena sportu ali i da demnostrira ko je gazda u F1- Liberty Media jeste vlasnik komercijalnih prava ali Svetska Automobilska Federacija je ta koja propisuje sva pravila i izdaje licence vozačima. U nekom ludom scenariju, na njihov mig, F1 bi bila obezglavljena za tili čas ukidanjem samog šampionata, što se naravno nikada neće dogoditi. Druga stvar je ta što FIA preko F1 dobija najviše i novca i pažnje a čim nema interesovanja za F1 – nema ni novca. Treće, Formula 1 je veliki marketinški potencijal i sve što se vrti oko nje, a vrte se i milijarde i pažnja, može biti i biće iskorićeno u svrhe promocije, reklame, sticanja profita. Svaka kampanja FIA ima temelj u F1, posebno o bezbednosti. Tako je bilo 1997, tako će biti i 2017 – ako treba, FIA će i diskvalifikovati nekog od pretendenata na titulu i anulirati razliku, samo da bi dobila na kraju uzbudljiv obračun za šampionat. Nadam se samo, da se događaji sa Hereza pre 20 godina neće ponoviti.
Update nakon VN Velike Britanije
Ferari je imao zaista veliki peh – oba vozača imala su defekt pneumatika pred sam kraj trke. Verovatno je Ferari napravio grešku u podešavanju bolida za trku a i Fetel je imao jedno naglo kočenje koje je samo dodatno oslabilo ionako pohaban gazeći sloj. Razlika se smanjila, na svu sreću, spletom okolnosti na stazi i pogresnom odlukom Ferarija.
Moja malenkost želi da se zahvali svima na druženju ovih proteklih 5 godina i da poželi svim članovima foruma i grupe F1 Serbia dobro zdravlje i svakog uspeha u životu.
Srdačno,
Nikola Karamarković