Dužina staze: 5.613 m
Broj krivina: 23
Broj trka: 0 (otkazano)
Rekord kruga: –
Planove za trku u Vijetnamu je prvi počeo da razmatra stari vlasnik Formule 1 Bernie Ecclastone, ali je on na kraju napustio tu ideju, pošto je u tom trenutku već bilo pet trka na Azijskom kontinentu. Ecclestone je takođe priznao da su neuspeh trka u Koreji i Indiji doveli do toga da počne da sumnja u dugoročnu održivost trke u Vijetnamu.
Ideja je ponovo zaživela nakon dolaska novog rukovodstva na čelo Formule 1. Trka je najavljena u novembru 2018 i to je postala prva nova trka koju su novi vlasnici Formule 1 najavili. 2020. je određena kao prva godina održavanja trke.
Velika Nagrada Vijetnama je trebalo da bude održana na privremenoj uličnoj stazi dugoj 5613 metara u glavnom gradu Hanoju. Stazu je uz saradnju gradskih vlasti dizajnirao Herman Tilke i sastoji se iz segmenta koji čine ulice grada, kao i potpuno nove sekcija+e namenjene trkama, a koja je kasnije predviđena da bude puštena za javni saobraćaj. Tokom razvoja, u trećem sektoru je dodata jedna krivina radi poboljšanja bezbednosti, pa tako staza u Hanoju ima 23 krivine.
Propast projekta
Sve je počelo sa otkazivanjem Velike Nagrade Australije 2020. zbog koronavirusa. To je bio dramatičan razvoj situacije, a odluka je doneta samo nekoliko minuta pre početka prvog treninga. Međutim, to odlaganje se kasnije ispostavilo kao mnogo značajnije i imalo je mnogo uticaja na druge trke te sezone.
Nakon godina planiranja i izgradnje, Velika Nagrada Vijetnama je otkazana samo 21 dan pre nego što su bolidi trebali da se pojave na stazi. U tom trenutku je namera bila da se trka pomeri na kasniji datum u sezoni u nadi da će se globalna situacija sa pandemijom popraviti. Ipak, mnogo toga se dogodilo u veoma kratkom vremenskom periodu i trka na kraju nije održana.
I postoji velika šansa da je nikada nećemo ni gledati.
Dakle, stvorena je potpuno nova staza koja se nalazi u velikom gradu, i sada imamo situaciju gde us čelnici Hanoja suočeni sa mogućnošću da ona nikada neće služiti svojoj svrsi.
Razlozi ovakvog ishoda su složeni, ali nije iznenađenje što je jedan od glavnih koronavirus.
Ipak, treba krenuti od samog početka.
Tadašnjeg prvog čoveka Bernie Ecclestonea je zagovarao bivši gradonačelnik Hanoja Nguyen Duc Chung, koji je želeo da dovede Formulu 1 u Vijetnam. Ali on je uglavnom bio usamljen sa tom idejom i imao je slabu podršku vlade svoje zemlje. Na kraju je trka odobrena kada se konglomerat VinGroup obavezao da će je finansijski podržati i radovi su mogli da počnu na mestu oko Nacionalnog stadiona My Dinh.
Organizatori trke su bili svesni da je poznavanje Formule 1 u njihovoj javnosti ograničeno. Nikada u istoriji nije bilo velikih trka, niti vozača ili tima koji je povezan sa Vijetnamom. Neko vreme je Formula 1 imala sporedni uticaj na zemlju dok se vozila VN Malezije. Naime, u to vreme je veliki deo osoblja timova često odlazio na odmor u Vijetnam nakon trke. Baza navijača je bila izuzetno mala, a s tim je bila povezana i veoma slaba informisanost medija, koji nikada nisu detaljnije izveštavali o najbržem cirkusu.
Sve je počelo da se menja kada je Red Bull imao dve promotivne vožnje na ulicama Hanoja u godinama koje su prethodile debitantskom događaju. Sa druge strane, za ostatak sveta nije bilo razloga da sumnja u održavanje trke na ulicama Hanoja.
Međutim, onda se pojavio COVID-19.
Tadašnji predsednik Formule 1 Chase Carey je stigao na prvu trku u Melburn direktno iz Vijetnama da objavi da je trka za 2020. otkazana. Bio je u Hanoju na razgovorima u vezi situacije sa koronavirusom uoči predstojećeg debija trke na kalendaru F1. 13. marta je odložena VN Vijetnama, što je potez koji se ispostavio kao početak kraja trke.
Razumljivo, bilo je malo interesovanja za održavanje prve trke bez navijača. Kao i mnoge druge velike nagrade, uključujući povratak u Zandvort, trka je na kraju potpuno otkazana u 2020. Do trenutka kada je to zvanično objavljeno, politički pejzaž u Vijetnamu se uveliko promenio.
U događajima koji su potpuno nevezani za trku, bivši gradonačelnik Chung je uhapšen krajem avgusta 2020. zbog organizovanja prisvajanja poverljivih dokumenata i na kraju je osuđen na pet godina zatvora. Time je nestala glavna pokretačka snaga organizacije trke, a čelnici Formule 1 su otkrili da nema nikog ko bi preuzeo inicijativu.
Bez istorije ili nasleđa, nije bilo nikog na visokim pozicijama ko je imao istu viziju da dovede trku u Hanoj. Tako je ceo projekat počeo da luta. Staza je bila spremna i prilično je spektakularna najviše zbog toga što je na njenom razvoju radila F1motorsport grupa.
Međutim, staza se nalazila na prethodno neizgrađenom zemljištu u neglamuroznom delu grada, pomalo van svega i van pameti. Domaćini su svakako imali koristi s obzirom da je veliki deo staze koristio javne puteve i ulice koji su zbog potreba trke bili obnovljeni.
Da su vlasti odlučile da ipak organizuju trku, onda bi stazi bilo potrebno redovno održavanje, kao i ulaganja u promociju do 2021. Sve je to koštalo, a VinGroup je samo posmatrao sa koje strane će doći povrat uloženog novca.
Izgledalo je malo verovatno da će u vreme pandemije veliki priliv novca doći od turista koji žele da pohrle u Vijetnam na prvu trku. Dok je za Zandvort, koji je isto bio nov, postojalo ogromno interesovanje, za Vijetnam se nije moglo reći isto.
Prodaja karata za prvu trku bi pokazala zainteresovanost u vreme kada je svet bio „normalan“, a organizatori su tada mogli da naprave mnogo tačniju procenu zarade. 2021. nije pružila nikakvu garanciju da će navijači uopšte moći da prisustvuju, a kamoli u ozbiljnijem broju, pa je mogućnost povratka trke nestala.
To je samo dovelo do toga da se projekat još više luta. Da je staza izgrađena državnim novcem, onda bi možda bilo potrebe da se projekat podrži kako bi se isplatio, ali VinGroup je mogao da gleda drugačije na sve i napravi tačan proračun o tome da li ima finansijskog smisla pokušavati sa organizacijom trke u budućnosti. Iako se brojevi ne slažu, COVID im je pružio idealan izgovor da se „izvuku“ iz cele priče i ograniče gubitke.
Šta dalje?
Bez Chunga, niko nije uskočio na upražnjeno mesto kako bi sprečio sve što se dešavalo, a moguće je čak i da je postojala želja za distanciranjem od ambicioznog projekta, koji je pokrenuo bivši gradonačelnik. Formuli 1 je samo ostalo da čeka i vidi da li će neko drugi doći za pregovarački sto.
Stvar je u tome što Formula 1 može da bude strpljiva, pošto je ubrzan dolazak Saudijske Arabije u kalendar, a sve je bilo spremno za rekordan broj trka od 2022. Pored toga, mesta kao što su Imola, Portimao i Nirburgring su pokazala da mogu da naprave dobar posao u trenutnim uslovima, sa kojim Hanoj ne može lako da se izbori.
Postoji šansa da se Vijetnam vrati u poziciju koja ima više smisla kako se situacija sa koronom bude razvijala. Ali čak i tada će morati da se nađe neko ko će da iskorači i povede projekat VN Vijetnama. Dok se to ne dogodi moderna zgrada, koja je trebalo da bude glavni deo padoka, će samo skupljati prašinu.