Please assign a menu to the primary menu location under menu

Istorija

1961: “Ajkulin nos” dominira novim pravilima

Sa novim pravilima se najbolje snašao Ferrari, tako da je italijanski tim dominirao sezonom. Phil Hill je postao šampion, ali je njegova titula praćena tragičnim događajem u Monci, kada je njegov timski kolega Wolfgang von Trips izgubio život u nesreći.

Nova pravila su stupila na snagu, bilo je dosta promena za 1961. godinu, između ostalih uvođenje 1.5l motora u Formulu 1. Britanski proizvođači su sporo reagovali na nova pravila, dok se Ferrari dobro snašao. Italijani su prethodnu sezonu žrtvovali i veoma rano su se prebacili na izradu novog bolida sa motorom iza vozača, kao i na izradu novog V6 motora. Ferrarijev bolid je bio poznat pod imenom “shark-nose”, odnosno ajkulin nos. Climax i BRM su zaostajali, tako da su motori koju su bili dostupni britanskim timovima, bili stari četri godine. Radilo se o Climax F2 motorima od 1.475 kubika. Od ove sezone trka Indianapolis 500 nije bodovana u šampionatu Formule 1.

Von Trips, Phil Hill i Amerikanac Richie Ginther su imali sreće da voze Ferrarijeve bolide. Već nekoliko sezona Porsche je učestvovao u Formuli 1, na ponekim trkama, a 1961. godine Nemačka marka je bila zastupljena na svim trkama. Porsche je već nekoliko godina bio uspešan u Formuli 2, a za njihov F1 tim ove sezone voze Gurney i Bonnier koji dolaze iz BRM-a. Lotus je imao odličnu novu šasiju Lotus 21, koju su vozili Jim Clark i Ireland. Graham Hill i Brooks su predvodili snage BRM-a, a Brabham i McLaren su nastavili saradnju sa Cooperom.

Mossov status je bio najlošiji do sad. Walkeru nije bilo dozvoljeno da kupi novi Lotus 21 bolid, tako da se Rob Walkerov tim takmičio sa starim Lotus 18 modelom. To nije smetalo Britancu da pobedi u Monaku ispred Ferrarijevih vozača, Ginthera i Hilla.

Ferrari se osvetio za prošlu godinu, pobedom von Tripsa u Holandiji, dok je Hill bio drugi. Rezultat je bio obrnut na stazi Spa, gde je Ferrari završio na prava četri mesta. Hillu je prvi put da pobedio glavne konkurente, jer na Monci prošle godine nisu učestvovali britanski timovi. Reims je bio senzacionalna trka. Hill, Ginther i von Trips su odistali, a Giancarlo Baghetti je odneo pobedu u privatnom Ferrariju, dok je iza njega bio Gurney u Porscheu. Baghetti je ostao jedini vozač koji je odneo pobedu na svojoj debitantskoj trci.

Bilo je vreme da se stvari vrate u normalu na stazi Aintree, gde su von Trips, Hill i Ginther završili na prva tri mesta, tokom kišne trke. Moss je pokušao da se umeša među Ferrarijeve vozače, ali mu to nije uspelo zbog kvara na kočnicama. Međutim, Moss odnosi pobedu na sledećoj trci u Nemačkoj na stazi Nirburgring.

Ovoga puta niko nije bojkotovao Monzu, zbog loše bezbednosti. Ironično, na ovoj trci se vodila borba za titulu između von Tripsa i Hilla. Nemačka zvezda, von Trips, je stradao zajedno sa 12 gledalaca, Hill pobeđuje na Monci, a samim tim postaje šampion Formule 1.

VN Amerike se i ove godine premešta na novo mesto, ovog puta na stazu Watkins Glen. Ferrari nije učestvovao na ovoj trci, a Moss i Brabham se bore za lidersku poziciju. Međutim, oba vozača odustaju od trke, tako da Ireland pobeđuje po prvi i jedini put. Ova pobeda ja ujedno bila i prva pobeda Team Lotusa. Gurney je ponovo završio na drugom mestu, ispred Brooksa u BRM-u. Na kraju godine, Brooks najavljuje povlačenje iz Formule 1. Njegova karijera je često bila u senci herojskih podviga Mossa i Hawthorna.

Leave a Reply