Please assign a menu to the primary menu location under menu

Kolumne

Da li je napuštanje razvoja pogonske jedinice dobra odluka za Alpinu?

Alpine, A524, 2024. / foto: twitter.com/F1

Kao što je od ranije poznato Reno će napustiti razvoj pogonske jedinice, pa će tako Alpina od 2026. najverovatnije postati Mercedesov korisnik. Ova odluka francuske ekipe došla je nakon mnogo većanja i odlučivanja u kom pravcu će se tim razvijati. Alpina, koja  je trenutno na devetom mestu u šampionatu konstruktora od 2022. konstanto pada u plasmanu, a ova godina bi mogla da bude kulminacija loših rezultata . Do kraja sezone ima još vremena da se utisak barem malo popravi, ali je poražavajuća činjenica da su ekipe koje su najčešće u prethodnim godinama bile na začelju poput Hasa i Vilijamsa sada ispred francuskog tima. Ekipa se dugo muči sa Renoovom pogonskom jedinicom i problem sada već traje godinama.

Šta kažu ponos i istorija?

Pre svega treba reći da je ovo velika odluka. Dakle ona jeste jedan radikalni presek i zaokret u načinu funkcionisanja ekipe. Izvršni direktor Renoa Luka de Meo je govorio o tome kako danas sponzori ne razmišljaju o tome ko koristi koji motor, niti da li ga proizvodi. Publika pamti boje i pamti protagoniste, i to zaista deluje kao praktično razmišljanje i realno sagledavanje pre svega nove publike koja u ovaj sport ulazi i praktično donosi profit industriji. Međutim, šta ćemo sa onima koji ipak pamte kako je to kad želiš da budeš bolji u onome što je esencija tehničkog sporta kakav je ovaj? Reno od 70-ih proizvodi motore i više od pet decenija jeste nešto što je DNK ovog sporta. Beneton, Vilijams i Red Bul to sigurno pamte.

Neki bi rekli da je odustajanje od proizvodnje motora samo još jedna od crti koja dodatno deromantizuje ovaj od ranije transforimsani sport. Pokušaj nadmetanja, ponos, strast, želja za pobeđivanjem rivala i na ovom polju nešto je što je neizbrisiv deo Renoa.  Da li se odricanje ovog dela svoje prošlosti može bezbolno proći u eri gde si dobar koliko i tvoj poslednji nastup, nažalost verovatno da. Brzo zaboravljamo. Naravno, ne treba s druge strane skrenuti u patetiku, jer je relativno bliska prošlost pokazala da šampionske ekipe mogu da budu korisnici tuđih motora. (Red Bul je u šampionskom periodu od 2010. do 2013. upravo koristio Renoov motor), a po svoj prilici novi konstruktorski šampion takođe nema svoju pogonsku jedinicu.

Luca de Meo, Renault / foto: x.com/elpais_economia

Zatvoreni klub

Finansijska logika ipak je bila presudna u ovoj situaciji. Izvršni direktor Renoa Luka de Meo je govorio o tome da je vrednost ekipe veća od 3 milijarde evra te da je zapravo najvažnije ostati u F1. Dakle neskriveno je praktično sugerisao da je novac najvažniji motiv za tim.

Širenje i popularizacija Formule 1 će nastaviti da povećavaju ukupnu vrednost ekipa, pa tako nema zime ni za Alpinu. I ne samo da nema zime, već će tenutne ekipe u najbržem karavanu na svetu želeti da on ostane na ovom broju, kako se neka ekipa kao 11. u šampionatu ne bi umešala u odnos snaga i naravno zaradu. Mnogi u najnovijem potezu Alpine vide put ka prodaji i izlasku iz Formule 1 u perspektivi, dok čelni ljudi demantuju takvu mogućnost usled tektonskih poremećaja koje izaziva Formula 1 širom sveta, pre svega u tržišnom i marketinškom smislu.

Esteban Ocon,
Esteban Ocon, Alpine, VN Austrije 2024. / Alpine Media Centre/Renault SAS/Renault Group

Potpuno racionalno, ali šta sa ljudima?

Ogromni troškovi u kreiranju pogonske jedinice ekipu Alpine nisu doveli nigde. Novac se troši i troši, a oni nisu ni izbliza kompetitivni. Štaviše mnogo su gori. Čini se da je ova sezona posebno siva, pa je tako ovaj trenutak možda zaista pravi da se stavi tačka na dugogodišnju agoniju, pre nego dođe 2026. Kada se na to doda i mogučnost da se uz mnogo manje novca može dobiti mnogo bolji motor pa samim tim u prespektivi i mnogo bolji rezultati na stazi, onda sve ukupno deluje sasvim razumljivo. Tako se još uvek nezvanični dogovor Alpina-Mercedes može opisati kao win win situacija.

Jedan od argumenata na koje se pozvao De Meo je i to da je u fabrici u Viriju,  predgrađu Pariza, zaposleno 340 ljudi, dok je u Mercedesu zaposleno oko 900 ljudi, te je za njega to praktično bitka sa vetrenjačama. Zaposleni u fabrici su protestovali i smatraju ovu odluku lošom i nepravednom. Videćemo i kako će izgledati njihova budućnost i da li će neki od njih kao što se spekuliše preći u neke od drugih ekipa.

Prečice ne postoje, iako ih izvršni direktor De Meo traži. Reno ne snabdeva druge ekipe i nema korisnike, što je u situaciji u kojoj drugi imaju barem dva korisnika prilično nezavidna pozicija. U francuskoj ekipi promene pravila koje će vrlo brzo uslediti nisu videli kao priliku za restart. Ako na to dodamo sigurno nekoliko sezona čekanja nakon 2026. u kojoj bi eventualno tek uspeli da pronađu korisnika, računica opet nije kako treba, te bi i ona vrlo lako mogla da vodi ekipu u novu stranputicu. Bilo kako bilo, čelne ljude ništa neće moći da ,,opere” ukoliko i ova nova era ( odluka koja nosi veliko breme) u koju će ekipa uskoro uploviti ne donese željene rezultate.

Od sada nas možete pratiti i na INSTAGRAMU. Vesti kao i ostale novosti možete pratiti i preko našeg Viber Public Chata klikom OVDE kao i našem forumu. Zapratite našu Facebook stranicu i X nalog i pridružite se diskusijama na našem novom DISCORD serveru.

2 Comments

  • To što je sada uradio Renault,to može da prođe u timovima kao što je Meklaren,Viliams,RedBull,Hass..oni nikada nisu bili proizvođači motora, ni u komercijalne svrhe a tek ne u sportske.Renault je bre proizvođač motora,proizvodi motore,proizvodi automobile,sve radi sam.I ti fabričkom timu uskraćuješ da u svom trkačkom bolidu ima svoj trkački motor!?Pa to je van svake pameti,logike.Ovo što Luka De Meo priča je mlaćenje prazne slame,čovijek lupeta,što je nevjerovatno za nekoga ko je na takvoj funkciji.
    Kaže malo je ljudi u Viry?Pa uvijek je bilo manje ljudi u odnosu na Ferrari,Mercedes ,Toyote,Honde ili kog već proizvođača u F1…pa su opet bili rezultati.Znači samo bježanje od realnosti i lične nesposobnosti tražeći izgovore.De Meo je uništio Renault na svim poljima.Ja sam očekivao da će bar nastaviti stazama stare slave,kada je Renault pravio jako dobre automobile,motore,bio konkurentan u F1 kroz druge timove itd..međutim ispade da od toga nema ništa.
    I još nešto,ništa nećete napraviti u F1 ni sa Mečkinim motorom niti sa bilo čijom drugom pogonskom jedinicom,ne zato što su one loše,nego to prosto tako ne može.Bruka te se ljudi,ali se baš brukate.

    • Sve je tačno što si napisao ali ne može Reno ništa protiv birokratije koja mu uskraćuje da razvija motor. Stalno neka zamrzavanja razvoja a svi ostali 20% jači pa kad da ih sustigne Reno ovako ni za 10 godina . Šta fali da se slabijim timovima dozvoli kao u moto GP i u toku godine da razvija motor. Šteta je da takva istorija koju ima Reno nestane

Leave a Reply