Please assign a menu to the primary menu location under menu

Kolumne

Monako i Formula 1, sudar istorije i Netfliksa

Monako, Monte Karlo / Michael Regan/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool

Dugo se u krugovima ljudi koji vole Formulu 1 pisalo i pričalo o tome kakav status zaslužuje jedna od najprestižnijih staza u svetu auto-moto sporta (ako ne i najprestižnija). Epilog smo dobili, barem na neko vreme, odnosno do 2031. Trka koja je redovna od 1955. (sa izuzetkom  pandemijske 2020. ), predstavlja sinonim za trkanje, te je dugo bila poveznica između prošlosti i budućnosti noseći sa sobom posebnu draž. I  dok većini kada na kneževinu pomisle u glavi ide perspektiva iz bolida Ajrtona Sene (njenog najuspešnijeg vozača sa čak šest pobeda) i po mnogima najboljeg kruga ikada, realnost je takva da Formuli 1 kada je reč o ovoj stazi, ipak fali uzbuđenja (makar onog nedeljnog), što je mnogima poslužilo kao temelj za tezu da treba preispitati njeno mesto u kalendaru.

Šta je sporno i šta je jasno?

Evidentno je da luksuz i poznati iako zaštitni znak Monaka, više nisu karakteristični samo za njegove ulice. Nove dve staze u kalendaru ( Majami i Las Vegas), dovoljno (neki bi rekli i previše) u prvi plan ističu i poznate i nepozante ličnosti (era društvenih mreža) i život na visokoj nozi. Monako je svakako u tome bio prvi , ali po svemu sudeći više nije i jedini.  Ako bismo čak odlazili u sitna crevca ( pa i neukus) stiče se utisak da su zvanice i celebrity na pomenute dve trke u Americi možda i marketinški gledano popularnije i prepoznatljivije nego one u Monaku. Ukoliko će kockarnice, sklapanje poslova i biznis biti dominantan motiv vikenda, njega uveliko ima i na mnogim drugim stazama, što samo ide u prilog tome da nove trke u kalendaru mogu da ispariraju u toj kategoriji. Nesrazmernost i raskorak koji se na oko vidi između staze i samih bolida mnogima smeta.  Treba biti iskren i reći da su često i trke na ovoj uličnoj stazi podsećale na paradiranje 20 bolida za bogate. Da i to je tačno, ali Monako naravno nije samo to.

Usled nestvarne ekspanzije koju trenutno doživljava, sport će, tj. njegovi čelnici, neupitno težiti da zadovolje potrebe novopridošle publike, naravno pod tim uglavnom mislim na publiku pristiglu kroz serijal Drive To Survive, ali i naravno fantastičnu 2021. i bitku između Luisa Hamiltona i Maksa Ferstapena. Važno je dotaći se i toga da nije ni realno  očekivati da non-stop imate uzbuđenja poput onih 2021. godine (što je verovatno teže objasniti novoj bazi fanova), niti možemo  tražiti izmene pravila čim nam se šampionat učini ,,dosadnim”. Dakle pokušaji da u skladu s vremenom u kojem živimo, a gde nam pažnja traje svega nekoliko sekundi, u kratku, brzu i jednostavnu formu smestimo kompleksan i složen sport koji zavisi od mnogo faktora kakav je Formula 1, prosto nije realan. Ili barem nije moguć, a da pritom ne izmenimo njegov suštinski deo. Zato se pitanje toga da li je Monako i dalje interesantan za pubiku Formule 1, vrlo teško gledati odvojeno od stalnih debata o promenama formata te nekada čak i neumesnih težnji (pa čak i ljudi koji vode organizaciju) da ,,svaki izlazak na stazu ima takmičarski karakter”. Šta god to značilo. Idealan scenario ipak bi pre svega bilo razmatranje veličine bolida i podrobno bavljenje pre svega njihovom dužinom.

S druge strane nasleđe je glavni argument za ostanak u takmičenju, ali zanemarimo čak i to na čas. Kamioni, ups, bolidi od pet i po metar zahtevaju i poseban nivo koncentracije a njihova vožnja ulicama Monte Karla nosi ogroman rizik, te samo ta činjenica predstavlja svojevrstan ispit za svakog vozača (nekom bi ovo upravo bio argument za obrnutu tezu, legitimno, poštujem). Na taj način bruse se one najsjajnije priče. Enormna preciznost koju vozači moraju da poseduju te mogućnost stajanja rame uz rame sa velikanima sporta, čini se i nije tako loš podsetnik na to koliko Monako nudi i koliko je bitan.

Opet, ako ovaj sport volite, onda volite svaki njegov deo, pa čak do te mere da ćete u nedostatku recimo bitaka na vrhu, naći za dovoljno zanimljivu i borbu za neko 15. ili 16. mesto. Ako je slučaj da nema niti jedne bitke, neće vam trebati puno da već počnete da teoretišete o odalsku na zamenu guma, pravovremenoj i dobroj taktici, ili eventualno kako se rezultati aktuelnog vikenda odražavaju na ukupnu sliku šampionata. Priča će uvek biti.

A šta dalje?

Ono što takođe ugrožava poziciju Monaka u nekoj daljoj budućnosti je i to što se za ovu stazu u prošlosti uglavnom vezivao glamur, dok je moderna tendencija Formule 1 da sve to ima na brojnim stazama ( Saudijska Arabija, Las Vegas, Majami), plus i mogućnost neizvesnih i uzbudljivih trka, što sugeriše da će Monako ako to već i nije,  postati ,,crna ovca”. Sam Monako i njegova prepoznatljivost u svetu u dobrom je delu usko vezana za održavanje trke Formule 1. Bez nje, kneževina bi ostala bez važnog dela identiteta te će sigurno  u četvrtoj deceniji 21. veka nastojati da svoje mesto zadrži.

I pored toga što će se na njoj voziti makar još sedam puta, ne znači da o njenoj budućnosti ne treba razmišljati na vreme. Formula 1 je sport koji se potpuno transformisao i sve ukazuje na to da će u jednom trenutku čelni ljudi želeti da se odreknu i bogate istorije i prestiža, prestiža koji će svakako umeti da nadomeste nekakvim umetnutim ili veštačkim, a sa istorijom… pa neka vide šta će. Možda im ni to ne bude težak posao, s obzirom na to koliko brzo zaboravljamo…

Novinar Motorsport.com-a Aleks Kalinauckas nedavno je izneo mišljenje da u kalendaru ima dovoljno mesta za jedan ovakav vikend u kojem sama trka možda nije u centru pažnje. U prevodu, istrpite nekada dosadnu nedeljnu trku, makar zbog svetog oreola koji nosi ovo magično mesto. Verovatno je i u pravu, ali je vrlo moguće da će nakon te 2031.  ( a nije da je mali broj gradova ili država koji žele da ugoste F1) ovo mesto na kojem se decenijama pisala istorija, postati upravo to, istorija.

 

Od sada nas možete pratiti i na INSTAGRAMU. Vesti kao i ostale novosti možete pratiti i preko našeg Viber Public Chata klikom OVDE kao i našem forumu. Zapratite našu Facebook stranicu i X nalog i pridružite se diskusijama na našem novom DISCORD serveru.

1 Comment

  • Čekaj pa do sada su se staze prilagođavale bolidima a sad treba bolide da prilagodimo Monaku😂.
    Pogledajte Moncu iz osamdesetih i sada to više nije ista staza zbog bezbednosti morala je da doživi promene.Samo Monako ne mora ništa jedino da ostane dosadan.
    Zašto Monako ne uceme promenama kao ostale staze ako hoće da ostanu u kalendaru.
    A da oni su toliko mali da nemaju gde da se menjaju.
    Po meni isuviše dosadna staza da bi ostajala u kalendaru .Al očigledno da neki imaju računa da je drže.

Leave a Reply