Istorija

1955: Mercedesova dominacija u senci Le Man tragedije

1955 Belgian Grand Prix. 1955 Belgian Grand Prix. Spa-Francorchamps, Belgium. 3-5 June 1955. Juan Manuel Fangio (Mercedes-Benz W196) 1st position. Ref-55 BEL 05. World Copyright - LAT Photographic

Mercedes, Fangio i Moss dominiraju sezonom, ali njihova dominacija ostaje u senci trategedije na Le Mans trci, kada gine preko 80 ljudi. Mercedes je kasnije objavio povlačenje iz sporta.

11. jun 1955. godine, je možda najcrnji dan u istoriji moto sporta. Više od 80 ljudi je ubijeno, kada se Pierre Leveghtov Mercedes slupao i završio u publici, tokom rane faze trke na Le Mansu. Tadašnje zvezde Formule 1 Fangio i Hawthorn su periferno bili uključeni u incident, koji je imao velike posledice po sport. Velike Nagrade Francuske, Nemačke, Švajcarske i Španije su bile otkazane. U stvari, VN Švajcarske nakon tog događaja nikad više nije održana.

Tragedija na Le Manu 1955.
Tragedija na Le Manu 1955.

Dve nedelje ranije, dvostruki svetski šampion Alberto Ascari, je poginuo tokom testiranja, a u istoj nedelji Bill Vukovich, Amerikanac srpskog porekla, poznatiji kao “mirni Srbin”, je poginuo u lančanom sudaru na trci Indianapolis 500, koja se bodovala u šampionatu Formule 1. Vukovich je 1953. i 1954. godine ostvario pobedu baš na trci Indianapolis 500. Ovaj period je bio najgori period u sportu ikad.

Nemački tim je u novu sezonu ušao sa visokim moralom. Naubauer je ubedio Stirling Mossa da pređe u Mercedes i postane timski kolega Juan Manuel Fangiu. Tako da su Srebrnu Strelu u novoj sezoni vozila dva vrhunska vozača. U Maserati prelazi Jean Bahra, kako bi zamenio Mossa, dok Mike Hawthorn napušta Ferrari i prelazi u britanski tim Vanwall. 

Juan Manuel Fangio i Stirling Moss
Juan Manuel Fangio ispred Stirlinga Mossa na VN Monaka

Sezona je kao i prethodnih godina počela u Argentini, gde je Fangio pred domaćom publikom vrlo lako došao do pobede. On je bio samo jedan od dvojice vozača, koji su uspeli da odvezu trku u celosti, a da nisu morali svoje automobile da dele sa drugim vozačima.

Alberto Ascari
Radnici vade Ascarijev bolid iz luke

U Monaku, Ascari je bio na liderskoj poziciji, ali dolazi do prevrtanja automobila u luci. Uspeo je da prođe sa manjim povredama. U vreme kada je bio na vodećoj poziciji, Fangio i Moss su već morali da odustanu. Trintignant je došao do iznenađujuće pobede, a na drugom mestu se našao Lancijin vozač, Eugenio Castellotti. Četiri dana kasnije Ascari je poginuo u bizarnoj nesreći na stazi Monza, dok je testirao Ferrarijev sportski automobil. Lancia je objavila povlačenje iz sporta, nažalost pre nego što je D50 bio u stanju da ispuni obećane planove.

Giuseppe Farina
Giuseppe Farina na treningu za VN Monaka 1955.

Mercedes u Belgiji sa lakoćom ostvaruje dvostruku pobedu sa Fangiom na prvom i Mossom na drugom mestu. Narednog vikenda se desila Le Mans tragedija, a uprkos tome samo nedelju dana kasnije je održana VN Holandije na stazi Zandvoort. Fangio i Moss daruju Mercedesu još jednu dvostruku pobedu, dok iza njih završava Musso u Maseratiju. Hawthorn je odustao od Vanwall projekta, a njegov povratak u Ferrari je nagrađen sedmim mestom.

Stirling Moss i Juan Manuel Fangio
Moss i Fangio nakon trke u Velikoj Britaniji

VN Velike Britanije se po prvi put seli na stazu Aintree, gde Mercedes završava na prva četiri mesta. Ovaj put Moss je bio ispred Fangia, dok su se iza njih našli Kling i Taruffi. To je bila Strilingova prva pobeda u karijeri, a nakon nekoliko godina počela je da kruži priča da ga je Fangio pustio da pobedi pred domaćom publikom. Na zadnjoj strani plasmana u malenom Cooper bolidu, debitovao je budući šampion, Jack Brabham.

Juan Manuel Gangio
Fangio u Mercedesu W196 u Monci

Nakon svih otkazivanja, trka u Italiji na stazi Monza je ostala u kalendaru šampionata. Posle Mossovog odustajanja, Fangio je bio ispred Taruffija, a iza dva Mercedesova bolida, na trećem mestu se našao Ferrari sa Castellottijem za volanom. Fangio je osigurao treću titulu, dok je Moss bio daleko iza njega. Oba vozača su bila teško pogođena, kada je Mercedes objavio povlačenje iz sporta.

Značajni rezultat je došao na nešampionskoj trci na kraju sezone, kada je Tony Brooks pobedio sa Connaught bolidom na stazi Syracuse na Siciliji.

Zapratite nas

Ostavite komentar