Please assign a menu to the primary menu location under menu

Blog

Kivi koji je aterirao – Pad Meklarena, drugi deo

Gde je treći nema mesta sreći….

Možda zvuči malo ružno ali problem dva ortaka u poslu uvek može biti kada se pojavi treći – mada u slučaju Meklarena već je bilo trodelnog vlasništva ali kada je jedan partner odlučio da ode, to je izgleda poremetilo i neke od najozboljnijih temelja. A da ne spominjemo koliko se odrazilo na rezultate na stazi – Meklaren, za razliu od Ferarija recimo nije imao odvojen deo za F1 od putničkih automobila. Kod Feraririja, Ferrari S.p.A. i Gestione Sportiva Scuderia Ferrari imaju samo zajedničkog šefa i predsednika sve ostalo je odvojeno bukvalno i fizički. Primera radi, Šumaher nije bio u obavezi da svoje vreme provodi na Fioranu u razvoju Enca ali je marketinški to bilo i više nego isplativo. Isto je i sa Meklarenom – njihov top proizvod, superautomobil i otac današnjih hiperautomobila, F1 deli ime upravo sa najbržim cirkusom. Marketing, 629697, marketing, TV Pink….
Nakon iscrpljujuće borbe sa Ferarijem 2008, sledeća godina nije sigurno mogla biti dobra po Meklaren. Kao i Ferari, Meklaren je morao da kasno počne sa razvojem svog branitelja titule, ali sve što je uspeo te 2009. jeste da postane prvi hibridni pobednik Velike Nagrade. I treće mesto u konkurenciji konstrukora. Već sledeće, 2010, oba pilota Meklarena i novopridošli aktuelni šampion Baton i Hamilton bili su na korak od osvajanja naslova ali je i od njih bio brži mlađani vunderkind Sebastijan Fetel. No, Meklaren je već bio spreman na adaptaciju ka novim pravilima za razliku od večitog konkurenta. Iako bez Njuia, Nil Otli i Pedi Louv nisu se hvatali za slamke spasa već za malo deblje grane.
No, ni kampanja 2011 nije donela željeni uspeh. A razvod sa Mercedesom se odigrao vrlo brzo i naporno – Mercedes je prodao svoj deo u timu firmi Mutamatalakat bahreinske kraljevske porodice. A u tom paketu išao je i udeo u McLaren Automotive posebno osnovanom delu kompanije, slično kao kod Ferarija. McLaren Automotive postoji još od 1963, ali je svoju pravu ulogu dobio nakon početka proizvodnje Mp4-12C itliti projekta XP13. Meklaren je napravio fenomenalan automobil koji je poslužio kao osnova za tzv. Ultimate Series i Super Series. Prema već nekom ranijem dogovoru, XP12 je trebao da ima motor AMG Mercedesa i da konkuriše Ferariju i Poršeu. Na žalost, Daimler je odustao od projekta ostavivši besnog Denisa da se snalazi sam – i snašao se odlično. Otkupio je prava na Nisanov trkački motor konstruisan za trke IRL, a sem prečnika komre za sagorevanje izmenjeno je sve na njemu. Uz pomoć firme Rikardo PLC, Meklaren je napravio svoj prvi motor – M838T. Zahvaljujući ovom odličnom motoru, i šasiji performanse MP4-12C su bile i više nego odlične. Apetiti su toliko porasli da je prvo skinuto MP4 da ne asocira na F1 bolid a zatim je urađen prvi od Super Series – 650S. A 2013, prvi Meklarenov hibridni auto – P1 ugledao je svetlost dana. Uspeh je bio fenomenalan i svi planirani primerci su bili rasprodati. Za uspehom P1 stižu i 675LT, pa i 540C i Meklaren polako ali sigurno proizvodi skoro 10.000 automobila za 5 godina. I naravno – profit je narastao.
Sada smo u 2012. Meklaren se nalazi na dobrom putu da bude konkurentan ali prečesti kvarovi bolida kao i nezadovoljstvo Hamiltona rastu kao kvasac. Denis pokazuje sve manje interesovanja za svog ljubimca i spreman je da na jedan mig otpusti i njega i Martina Vitmarša. To se i dogodilo – Hamilton odlazi u Mercedes a njega za sezonu 2013. zamenjuje perspektivni Serhio Perez. Ali te sezone, bolid Meklarena je posledica opšteg stanja u Meklarenu – nekonkurentan i nedovršen. Tim je zapao u tzv. englesku maglu a potezi očajnika i neke taktičke odluke bile su na nivou najslabijih timova u šampionatu. Povrh svega, Mercedes je odlučo da će svoj V6 motor koji sprema za sledeću 2014. naplatiti Meklarenu i nakon te godine napustiti tim iz Vokinga zauvek. Ali, Denis je ipak igrač sa iskustvom – Honda je još 2012, objavila da želi da se vrati u F1 a Denisu je ovo zazvučalo i više nego lepo. Zahvaljujući ogromnom uspehu iz 80-tih kao i poznastvima u fabrici u Japanu, nije mu bilo teško da se dogovori sa japanskim proizvođačem. Tako da ga je Mercedesovo napuštanje tima uopšte nije brinulo. Ali jeste odlazak Vodafona – britanski mobilni operater odlučio je da napusti sponzorisanje F1 tima jer su smatrali da je previše uloženo a premalo vraćeno. No, eksluzivitet sa Hondom, davao je nadu Denisu da stvari mogu krenuti na bolje. Uveren u kvalitete motora iz Sakure, i u mistični veo Airtona Sene i Prosta, Denis je hrabro zakoračio u 2014. Međutim, Honda je tražila jednu godinu dodatno za razvoj svog motora i Denis nije imao kud nego da sa Daimlerom sklopi ugovor za 2014. Poseban tim Mercedesovih inženjera boravio je u Vokingu kako Honda ne bi stavila šape na bilo koji deo njihovog motora. Takva atmosfera u timu postala je i više nego zagušljiva. Iako je neočekivan uspeh mladog Magnusena došao na prvoj trci sezone, bilo je evidentno da Meklaren zaostaje prilično za vodećim timovima, RB i Mercedes. Ferari je bio u dubokoj krizi još od početka ali ni Meklarenu nisu cvetale ruže pogotovu na kraju sezone 2014. Prototip sa Hondinim V6 motorom je na poslednjem tesu u Abu Dabiju prešao jedva 6 krugova sa ozbiljnim problemima koje je i tokom sezone 2015. ispoljavao gotovo na svim trkama. Magnusen je bukvalno potisnut da bi se u tim vratio Fernando Alonso i uz zagrljaje ali i kisele osmehe saradnja je nastavljena na…pa na neki način.
Ono što je obeležilo 2015. i 2016. na stazi za Meklaren je bilo i više nego za zaborav. Ali u Vokingu su već krenule opasne kombinacije. Sećate se McLaren Automotive i njegovog uspeha –  taj profit postao je ozbiljan problem koji se preneo na sve delove koji nisu u većinskom vlasništvu Denisa a to su bili i F1 tim i Applied Technologies. Sve su bile jače glasine da kralj Bahreina finansira ISIS kao i da Mansur Ojeh nakon preživljene transplantacije srca i pluća više nije sav svoj. Navodno je TAG Grupa htela da napusti Meklaren. Denis je hteo da raščisiti to jednom za navek – ponudio je Ojehu i Mumtamalakatu 1,5 milijardi funti za 75% vlasništva nad Meklarenom – odbili su i krenuli u ozbiljan rat protiv Ronalda Denisa – prvo je upravni odbor smenio Denisa sa svih funkcija a zatim mu oduzeo i kontrolu nad kompletnim timom. Nesrećni Jost Kapito, koji je trebao da dođe u tim Meklarena nije se ni čestitio raspakovao a već je dobio otkaz. Kompletan sistem Meklarena “očišćen” je od Rona Denisa – čak je i ime bolida prestalo da nosi oznaku MP4. Baš kao i MP4-12C ili projekat XP13.
Ronald Ron Denis zadržao je vlasništvo nad akcijama u F1 i Auomotive delovima Meklarena. Predhodno je već osnovao firmu Absolute Taste koja se bavi kulinarstvom i ima određne udele u farmaceutskoj industriji. Imperija koju je gradio preko 35 godina sada je u rukama Mansura Akrama Ojeha, Kralja Bahreina i izvesnog biznismena iz Singapura Pitera Lima. Šef tima je postao Zek Braun. Da li će ovakve promene doneti nešto novo u paru sa novim pravilima od ove sezone – videćemo već u martu.

(Kraj)

Leave a Reply