Please assign a menu to the primary menu location under menu

Istorija

1960: Jack Brabham i Cooper ponovo dominiraju

Jack Brabham je uspeo da odbrani titulu u Cooper bolidu, dok se Lotus predstavio kao sila u nastajanju. Sredinom sezone, Stirling Moss doživljava nesreću, koja ga udaljava sa nekoliko trka i tako ga sprečava da se bori za titulu.

Od 1960. godine, bolidi sa motorom smeštenim pozadi su bili veoma dominantni. Ferrari je i ove godine učestvovao sa svojim starim bolidom, a uspeli su da ubeleže samo pobedu u Monci, samo zahvaljujući tome što su britanski timovi bojkotovali trku.

Colin Chapman i njegov Team Lotus su u Formuli 1 već dve godine. Tokom te dve godine su imali veoma malo uspeha, ali se sve menja sa novim Lotus 18 bolidom, koji je imao motor smešten iza vozača. BRM se takođe takmičio sa novim automobilom koji je imao motor pozadi, a debitovao je u Monci godinu dana ranije. Bonnier ostaje u BRM-u, a u tim dolazi Graham Hill iz Lotusa i Amerikanac, Dan Gurney iz Ferrarija. Phil Hill i von Trips ostaju u italijanskom timu, a Brabham i McLaren nastavljaju uspešnu saradnju sa Cooperom.

McLaren je pobedio na prvoj trci u Argentini, dok je Cliff Allison dovezao Ferrari do drugog mesta. Bonnier i Moss, koji su još bili u starom Walkerovom Cooperu, su bili na liderskim pozicijama, sve dok nisu odustali. Allison se teško povredio tokom treninga u Monaku.

U međuvremenu, Moss je u svoje ruke dobio novi Lotusov bolid, sa kojim je pobedio na kišnoj trci u Monaku, dok su McLaren i Phil Hill završili na drugom, odnosno trećem mestu. Još jednom je Bonnier vodio sa BRM-om pre nego što je odustao, dok je novajlija, zvezda moto trka John Surtees, impresionirao u Lotusu.

Brabham nije uspeo da osvoji ni bod na obe trke, ali se vraća u formu pobedom na Zandvortu. Na drugom mestu se našao Innes Ireland u Lotusu, a Graham Hill je završio na trećem mestu. Za ovu trku, Champman je odlučio da Lotusov bolid da novom vozaču, radilo se o budućem svetskom šampionu, Jim Clarku. On se borio za četvrto mesto, ali je zbog kvara na menjaču morao da odustane od trke.

Trka u Belgiji na stazi Spa, je jedna od najcrnjih trka u istoriji šampionata. Tokom treninga, Moss je imao strašnu nesreću, polomio je obe noge. U nastavku vikenda, dva mlada Britanca, Chris Bristow i Alan Stacey, su poginuli u odvojenim nesrećama. Brabham i McLaren su ostvarili dvostruku pobedu za Cooper, ali tek nakon što je Hillov BRM eksplodirao.

Na Reimsu u Francuskoj, Brabham je postigao treću uzastopnu pobedu. Borba se vodila između Brabhama i Ferrarijevih vozača Phill Hilla i von Tripsa. Prvo je Brabham oštru borbu vodio sa Hillovim Ferrarijem, sve dok Hill nije izleteo sa staze i oštetio prednju osovinu. Nakon toga Brabham se jedno vreme borio sa von Tripsom, ali ni taj Ferrari nije izdržao, zbog kvara na menjaču.

Graham Hill je bio zvezda na Silverstonu. On je bio lider trke gde je pokazao odlične performanse, sve dok se nije okrenuo na stazi i pobedu prepustio Brabhamu. Cooperov vozač je tako došao do četvrte uzastopne pobede. Na drugom i trećem mestu su završili Surtees i Ireland.

Brabham je petu uzastopnu pobedu osvojio u Portugalu. Sa tom pobedom on je postao svetski šampion, dve trke pre kraja sezone. Moss se vratio trkama u Portugalu, jedno vreme je bio na drugom mestu, ali sreća nije bila na njegovoj strani, jer je morao da odustane zbog mehaničkih problema.

Monca je bila razočarenje. Trka se vozila na nebezbednoj stazi, tako da su britanski timovi bojkotovali trku iz bezbednosnih razloga. Ferrari je dominirao i Phill Hill olako dolazi do pobede. VN Amerike se seli iz Sebringa u Riversajd gde Moss odnosi pobedu. Ova trka je označila kraj za 2.5l motore u Formuli 1, kao i početak dominacije Britanskih timova sa bolidima čiji su motori bili smešteni pozadi.

Leave a Reply