Please assign a menu to the primary menu location under menu

Istorija

1959: Cooperova snaga omogućava Brabhamu titulu

Jack BrabhamJack Brabham na VN Frsancuske 1959.

Stari poredak je zauvek promenjen kada je Jack Brabham sa Cooper-Climax bolidom došao do titule 1959. godine. To je bila prva titula koju je osvojio automobil sa motorom smeštenim pozadi. Revolucija je počela baš tada.

Veliko iznenađenje tokom zime je bilo povlačenje Vanwall tima, koji je 1958. godine bio na vrhuncu moći. Međutim, Cooper, BRM i Lotus su ostali da brane britansku čast. Nakon tragične godine za Ferrari, bilo je velikih promena u italijanskom timu za novu sezonu. U Ferrari dolazi Brooks iz Vanwalla, Behra iz BRM-a. Dok je Phil Hill, koji je 1958. godine povremeno vozio Ferrarijev bolid, sada dobio mesto vozača puno radno vreme. Stirling Moss, je sve opcije držao otvorenim, tako da se šetao iz Walkerovog Coopera u Cooper, British Racing Partnershipa.

Bruce McLaren
Bruce McLaren u Cooperu T51-Climax na VN Monaka

VN Argentine je otkazana, pa je sezona započeta u Monaku. Behra je bio na liderskoj poziciju u Ferrariju, ali je prinudno morao da odustane. Moss preuzima vodeću ulogu, ali se okreće na stazi i tako ostavlja prolaz Brabhamu da ubeleži prvu pobedu za fabrički Cooper tim. U Holandiji na Zandvoortu smo prisustvovali iznenađenju, kada je Jo Bonnier ostvario prvu pobedu za BRM tim, devet godina nakon što je tim prvi put pristupio Formuli 1. Ferrari je uzvratio sa odličnom pobedom Brooksa na Reimsu, dok je njegov timski kolega Phil Hill završio na drugom mestu. Moss je imao priliku da se bori za drugo mesto, ali je diskvalifikovan.

Phil Hill i Cliff Allison
Phil Hill i Cliff Allison u Ferrarijima Dino 246 na Zandvoortu

Tri musketara, su pobedila na prve tri trke, Cooper se vraća u formu na VN Velike Britanije gde Brabham postiže drugu pobedu u sezoni, a na drugom mestu završava Moss u BRP-mu. Iza Stirlinga se našao njegov kolega, mladi Novozelanđanin, Bruce McLaren, koji je počeo da stvara svoje ime. Ferrari nije učestvovao na ovoj trci.

Jack Brabham
Jack Brabham u Grand Hotel ukosnici u Monaku 1959.

Prvi i jedini put VN Nemačke je održana na stazi AVUS u Berlinu. Propuštajući trku u Britaniji, Ferrari se dobro spremio za Nemačku, gde je Brooks dominirao trkom. Međutim, kao i pre godinu dana, Ferrarijevo slavlje je bilo u senci tragedije. Veteran Formule 1, Behra, umire nakon nesreće u sportskom automobilu, na trci podrške.

Graham Hill
Graham Hill ispred slike Stirlinga Mossa u Monci

Moss je morao da sačeka VN Portugala, kako bi ostvario svoju prvu pobedu u sezoni za Walkerov Cooper. Brabham je odustao od trke zbog menjača, ali je i dalje bio lider šampionata. Formula 1 se seli u Italiju na stazu Monza, gde Moss ponovo pobeđuje, ispred Hilla, dok je Brabham završio na trećem mestu i tako ideju o tituli ostavio u životu.

Phil Hill i Stirling Moss
Phil Hill ispred Stirlinga Mossa u Monci

Prošla su tri meseca od Monze i karavan Formule 1 se seli u Ameriku gde se po prvi put održava VN Amerike. Prvi i jedini put staza Sebring je bila domaćin Formule 1. Sve je izgledalo da Moss osvaja titulu, nakon pol pozicije i vodećeg mesta na samoj trci. Međutim, Mossov menjač nije izdržao.

Jack Brabham
Jack Brabham na VN SAD u Sebringu

Brabham ostaje bez goriva, ali gura svoj bolid i trku završava na četvrtom mestu i postaje novi svetski šampion. Iznenađujuća pobeda je otišla u ruke njegovog timskog kolege, Bruce McLarena. McLaren je tada imao 22 godine i bio je najmlađi pobednik trke u tadašnjoj istoriji F1. Trintignant je završio na drugom mestu, ispred Brooksa.

Leave a Reply