Please assign a menu to the primary menu location under menu

Vesti

VN Mađarske: McLarenova (Pirova) pobeda, Lewis ostaje na osam, Max ne može sve sam

Start, Prva Krivina, VN Mađarske 2024. / McLaren Media Centre

Jedna je reč koja opisuje trku održanu u nedelju na Hungaroringu. Kontroverzna. Drugi Monako dao nam je mnogo više zabave od onog na moru. Glavna priča vikenda svakako je McLaren, koji je svojim odlukama, nametnuo teme brojnih debata i diskusija koje će se povesti u narednom periodu. Bilo kako bilo, McLarenu treba pre svega odati priznanje za dvostruku pobedu, ali ne nužno i za poteze koje su tokom trke povlačili. Pa počnimo sa prebrojavanjem ,,žrtava”.

Kisela prva

Dugo smo čekali McLaren koji će konvertovati svoj dobar bolid i svoju odličnu formu u dvostruku pobedu. Dugo je tim propuštao šanse. I naravno bilo je pitanje vremena kada će se to desiti ovako ubedljivo, ali je ekipa i pored toga uspela da uprska i uništi slast prve pobede u karijeri Oscaru Piastriju. I tako je reakcija mladog Australijanca nakon pobede bila takva kao da je upravo primio vest da mu se skida 50 posto od plate a ne da je upravo uspeo da ostvari dečački san u najbržem karavanu na svetu, a to  zahteva, složićete se, zaista posebno umeće (umeće ekipe da se razumemo). Oscar je zaista zaslužio pobedu, bio je bolji u prvoj krivini, napravio pristojnu i poštovanja vrednu razliku, ali je ekipa odlučila da se odrekne svoje parole ,,trkajte se” i pretvori je u ,,mi vam govorimo kada se trkate”. Tako je sa zaista zaslužene prve pobede (nadamo se tek prve od mnogih) došlo do poklonjene prve pobede, što je sve samo ne istina. Arhivi će za recimo nekih 20-30 godina ipak biti nemilosrdni i podsetiti da je nekadašnji sjajni vozač Oscar Piastri svoju prvu pobedu zabeležio na krajnje bizaran način. Dakle prva ,,žrtva” je Oscar o čijoj vožnji se sada neće ni pričati previše, što je priilična nepravda u kojoj ću i sam izgleda biti primoran da učestvujem.

Lando Norris, Oscar Piastri, McLaren, VN Mađarske 2024. / McLaren Media Centre

Tim je donosio nepotrebno konfuzne odluke. Zašto prvo povlačiti vozača sa druge pozicije kada lider ima osetnu prednost? I to u dva navrata. Da li je to zaista bilo neophodno kako bi zaštitili prvo i drugo mesto? Posebno je upala u oči druga promena guma kada su iz ekipe mogli da naslute kako će svojim vozačima prirediti prilično neprijatne scene u samom finišu. Stella je nakon trke govorio o tome da iz ekipe nisu hteli ništa da prepuštaju slučaju te da je mnogo faktora koji su mogli da ugroze P1 i P2. Prema njemu, jasno su eleminisali bilo kakvu mogućnost da se dogodi bilo šta nepredviđeno.

,,Daću mu ponudu koju neće moći da odbije”

Zak Brown je u nedavnim intervjuima isticao važnost Andree Stelle u postavljanju hijerarhije unutar ekipe McLarena, te je istakao to kako su sposobnost Italijana u liderstvu i preuzimanju kormila nad ekipom ono što konačno vraća britanski tim na sami vrh grida. Ipak, ako je njegova zasluga ovakvo ponašanje i ophođenje prema vozačima u nedelju, onda ono više liči na vođenje drugačije vrste organizacije kakvu je recimo vodio njegov sunarodnik u filmskom remek delu. Poruke poput ,,trebaćemo ti” ili ,,trebaće ti Oscar” nedvosmisleno upućuju na to.

Andrea Stella, McLaren, VN Austrije 2024. / McLaren Media Centre

Naravno, opet uzmimo u obzir i sklonost ka pompeznosti, senzacionalizmu i prosto traženju skandala kakvu ima Liberty media. Selekcija puštanja poruka koje se razmene tokom radio komunikacije zlonamerno ili ne, mogu da prikažu stvari na ovaj ili onaj način. Ipak kojim god redom ili namerom da su prenosili komunikaciju iz Mađarske nemoguće je steći drugačiji utisak od onog da je na Landa izvršen ozbiljan pritisak.

Da li je Lando napravio loš potez? Apsolutno. Ono što vozači šampionskog kalibra moraju da savladaju, uz brojne druge stvari, jeste i to da neće uvek biti omiljeni (ili neće uopšte biti omiljeni). Ako ne možete sa time da se nosite, čini se da Vam mesto sigurno nije u Formuli 1. Setimo se Brazila 2022. kada je Max odbio da ustupi poziciju Checu Perezu, kako bi ovaj završio kao drugi u šampionatu vozača. Ili evo zamislite Lewisa Hamiltona koji pretenduje da uzme titulu, a zatim propušta timskog kolegu i omogućava mu pobedu. Budimo realni to se niti u jednom univerzumu ne bi moglo dogoditi.

Nije potebno biti posebno upućen u psihologiju da bi se zaključilo kako svaki veliki vozač mora sa sobom nositi i breme ponosa koji mu ne dopušta da se u kritičnim momentima pokoleba i popusti te pokaže svoju ,,toplu” i ,,ljudsku” stranu. Čini se da je za sada, ako isključimo za trenutak kakav je kalibar, jedini vozač mlađe generacije dovoljno istrajan u svojoj bespoštednoj borbi za svaki bod ili centimetar na stazi Max, te da je njegov dobar prijatelj Lando ovim gestom ušao u isti koš sa recimo Leclecrom tj. u grupu vozača koji ne pokazuju dovoljno oštar (čitaj šampionski) stav. Vreme će naravno biti jedini sudija koji će pokazati da li je moguće biti dobar i pošten, a biti veliki šampion i ostaviti ogroman trag.

Oscar Piastri i Lando Norris
Oscar Piastri i Lando Norris, McLaren, VN Mađarske 2024. / McLaren Media Centre

 

Dakle posmatrajući potencijal i Landove godine, pisac ovih redaka vrlo je siguran da u jednom momentu karijere Britanca čeka šampionska titula (u moju odbranu tvrdio sam to i mnogo ranije) . Uzevši u obzir McLarenov posao u fabrici, sada to i ne deluje kao velika mudrost. Ipak, da li mu to garantuje briljantnu karijeru sa više titula i potencijalno svrstavanje rame uz rame sa  drugim velikanima ovoga sporta. S obzirom na odluku koju je doneo u nedeljnoj trci, čisto sumnjam.

Još malo o hijerarhiji…

Iz McLarena će se verovatno podičiti time kako su složni i kako nastupaju kao tim. Videćemo šta navijači misle o tome da li je moguće načelno istrajati u ideji da je tim iznad svakog pojedinca, kao i to da li će takav pristup  doneti šampionske rezultate u budućnosti. I da,  zašto je teško reći ko je vozač broj jedan a ko broj dva. Iskrenost i direktnost su oslobađajući. Pa pitajte samo Checa Pereza.

Iz situacija poput ovih jasno proizilazi zaključak da je ekipama u modernoj Formuli 1 potrebna vrlo jasna podela na vozača broj jedan i vozača broj dva, kako bi se izbegle situacije ,,činjenja” nekome kako je McLaren nespretno, pa gotovo trapavo, ,,učinio” Oscaru.

Woo, you guys were fast

Mercedes Lewisa Hamiltona sjajno se snašao u uslovima u Mađarskoj. Pakleni petak, zatim veliki pad temperature pa do nedeljne ekstremne vrućine  iznenađujuće je dobro podneo ovaj bolid. Uzevši u obzir da Mercedes mnogo bolje funkcioniše na nižim temperaturama, ovo je sjajan uspeh, reklo bi se, uz ovakav McLaren, i maksimum koji je bilo moguće izvući za Lewisa na ovoj trci.

Lewis Hamilton, Mercedes, VN Mađarske 2024. / Merceds AMG F1 Media Centre/LAT Images

Trka Georgea Russella se nažalost završila već u subotu nespretnom odlukom ekipe da ga ne pošalje na stazu u finišu prvog dela kvalifikacija kada je završio na 16. mestu. Naravno veliki napredak i ulazak bodove bili su neminovni, ali svakako da je Britanac želeo mnogo više.

Treća ili četvrta ekipa?

Sa novim modifikovanim podom bolida Ferrari verovatno nije mogao više od onoga što je pružio. Nakon incidenta koji je Leclerc doživeo u petak u krivini broj četiri, sve vezano za italijansku ekipu delovalo je još tmurnije ( ako je to ikako i moguće). Ipak pohvale vrednom vožnjom Charles je podsetio na brzinu koju je nekada pokazivao. Pravovremeni drugi odlazak na zamenu guma doneo mu je poziciju nadomak podijuma, što u ovom trenutku zaista treba posmatrati kao dobar rezultat. Carlos Sainz, koji je kvalifikacije završio ispred, trku je završio iza Monačanina i to na šestom mestu.

Carlos Sainz, Ferrari, VN Mađarske 2024. / Ferrari Media Centre

Ono što je bilo neminovno i samo pitanje vremena, dogodilo se ovoga vikenda. McLaren je preskočio Ferrari u šampionatu konstruktora i spustio ih na treće mesto. Ipak posmatrajući trke od Monaka na ovamo, o Ferrariju sada više možemo govoriti i kao o četvrtoj ekipi šampionata. Leclerc je nakon trke izjavio da im ostaje da čekaju i vide šta nova podešavanja donose, te navijačima ne preostaje ništa drugo nego da rade to isto… Da čekaju… Sve u svemu stvarni zadatak Ferrarija bi trebalo da bude zadržavanje trećeg mesta u šampionatu konstruktora, ako je to moguće.

Imperija se urušava

Pobesneli Max bio je čest naslov korišćen u novinama i portalima u periodu kada je dominirao, ali deluje da je pozivanje na čuveni film sada, jednako tačno, ako ne da u ovom trenutku ono ima i punije značenje. Max je apelovao i apelovao, ali kao da ga niko nije ni  slušao ili kao da je ovo trenutni maksimum ekipe. Ono što ovu trku za Red Bull razlikuje od prethodih u kojima su ,,poraženi” jesu strateške greške koje nikako nisu karakteristične za njih. Kada u Silverstonu nisu mogli da odgovore konkurenciji bolidom, maksimalni su bili u planiranju trke. Sada kada Red Bull nije najbrži i najstabilniji na gridu, a kada ni taktički ne odgovore, imamo Verstappena koji mora da ,kako sam reče u radio komunikaciji, ,,spasi što se spasti može”. Ostavljen na cedilu, Max zasigurno neće trpeti ovakav, za Red Bull inače, nekarakterističan tretman, a priča o potencijalnom prelasku u Mercedes ne deluje ni malo naivno. Bio je Max ljut na ekipu što je kanalisao kroz radio komunikaciju na kojoj bi mu pozavideo i Samuel L. Jackson. Dve (identične) greške kakve je napravio Red Bull (kasno odlaženje na zamene guma), nešto je što ipak jasno govori o krizi i ne baš tako bajnoj situaciji u kojoj se ekipa nalazi, uprkos brojnim uveravanjima da je sve u redu. Izgleda da su trzavice na relaciji Jos Verstappen- Christian Horner zaista ostavile posledice na ekipu, još kada se na to doda Neweyev odlazak, sve govori u prilog tome da će Max zaista da pregleda sve ponude koje se nađu na stolu. Sada je jasno da bi, da je nekim slučajem sezona počela krajem maja, sigurno govorili kako novi šampion Formule 1 dolazi iz zemlje koja se nalazi iznad nivoa mora. Agresivni manevri, kakav je onaj s kraja trke,  potvrđuju da Max neće odustati i da će pogtovo sada u nedostatku boljeg bolida nastojati da iskoristi svaku šansu koja se otvori. Ali polako, možda baš Imperija uzvrati udarac.

Max Verstappen, Red Bull, VN Mađarske 2024. / Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Konačno dobra vožnja

Subotnji incident Checa Pereza u kvalifikacijama sigurno je Helmuta Marka i Christiana Hornera naterao da istog trenutka pregledaju imenike svojih telefona ne bi li videli koga bi sve mogli angažovati što pre. Ipak brojanje do deset pomoglo im je da neki od tih brojeva i ne okrenu. Šalu na stranu Perez je uzeo bodove, napredovao devet pozicija i pored novih katastrofalnih kvalifikacija, završio trku sedmi. S obzirom na broj incidenata i rastući pritisak, ovakva vožnja konačno je nešto koliko toliko pozitivno u celoj priči. Belgija će verovatno odrediti da li je ovo poslednja velika epizoda njegove karijere ( i da li će se ona uopšte nakon Red Bulla i nastaviti).

Evo mogu ja

Yuki Tsunoda je ovom trkom ostao na tragu onoga što je izjavio pre same akcije ovoga vikenda. Sada sebe ozbiljno preporučuje za sedište u seniorskoj ekipi, ali ipak ne možemo biti sigurni koliko je blizu (ili daleko) od toga. Ono što znamo je da VCARB napreduje, te da smo i Ricciarda negde očekivali u poenima, a da je to na kraju ipak izostalo.

Yuki Tsunoda, VCARB, VN Mađarske 2024. / Dean Mouhtaropoulos/Getty Images/Red Bull Content Pool

Stroll in, Alonso out

Tandem Aston Martina je imao dosta dobre kvalifikacije u kojima je zauzeo 7. i 8. mesto ali je na kraju ipak samo jedan vozač uspeo da završi u poenima. Stroll je, uprkos 10. mestu, imao solidnu trku u kojoj pružio dobru vožnju pa je trku završio skoro pet sekundi ispred timskog kolege. Ipak to nije sve, naime, Stroll je odbio timsku naredbu da prepusti poziciju Fernandu koji je ranije tokom trke upravo prepustio Kanađaninu, kako bi pokušao da na novijim gumama prestigne Yukija Tsunodu. Dogovor je bio da ako u tome ne uspe, vrati poziciju Špancu, ali se Stroll oglušio o te naredbe. Eto, i to je moguće…

Fernando Alonso
Fernando Alonso, Aston Martin, VN Mađarske 2024. / foto: x.com/AstonMartinF1

Na začelju ništa novo

Sauber je i dalje bez poena. Williams je nakon ulaska u Q2 deo oba vozača, ipak ostao daleko od osvajanja bodova. Alpina ne uspeva da pronađe mnogo bolju formu od one u Silverstonu, pa je i rezultat vrlo sličan. U Mađarskoj Gasli nije ni završio nedeljnu trku, dok je Ocon zaostajao za ceo krug i završio kao 18. što u francuskoj ekipi barem za sad moraju da prihvate. Haasova, ili bolje reći Hulkova magija u Mađarskoj ipak nije delovala.

Već sledeće nedelje karavan se seli u Belgiju, za nadamo se još malo zabave i adrenalina, pre odlaska na oko mesec dana dugu, letnju pauzu.

Od sada nas možete pratiti i na INSTAGRAMU. Vesti kao i ostale novosti možete pratiti i preko našeg Viber Public Chata klikom OVDE kao i našem forumu. Zapratite našu Facebook stranicu i X nalog i pridružite se diskusijama na našem novom DISCORD serveru.

8 Comments

  • Ne znam za ostale navijače, ali meni lično Lando Noris postaje vozač prema kome imam sve veću i veću odbojnost. U zadnjih par sezona, a ponajviše u ovoj njegovi komentari počinju da mi smetaju. Ima komentar prema svakome, bio to neko u njegovoj ekipi, bio to neko od suparnika, kao npr razgovor njega i Luisa juče posle trke. Od Majamija možemo slobodno da kažemo da Mclaren ima najbrži bolid, i mora se reći da Noris uvek ima prednost po pitanju strategije u Mclarenu, ali opet ima samo jednu pobedu. Nadam se da će prestati da se ponaša kao razmażeno dete i početi da pobedjuje na stazi u direktnim okršajima. A ne u Austriji koja ima 3 pravca, u bržem bolidu ne može Maxa da obidje. Možemo Leklerku zameriti ovo ili ono za njegovu trenutnu formu, ili greške koje se pojavljuju s vremema na vreme, ali on je pokazao na istoj toj stazi da je sa bržim bolidom 3 puta obišao Maxa. Uglavnom mislim da će pre Oscar biti šampion nego Lando. Možda jeste Mclaren brži ali Max je bolji vozač, i ako dodje do borbe točak uz točak, on je u prednosti.

  • Da dobar tekst , ali dobrim delom preterano tendenciozan sto se uloge Landa i popustanja timu tice. Imala bi jedino smisla ako na kraju sezone Lando za tih par bodova ne osvoji titulu. U svakoj drugoj situaciji su verovatno “kupili” u potpunosti vozaca br 2 koji ce da pruzi sve od sebe da pomogne u borbi za titulu, a ne da se voza kao Perez i tu i tamo zabode koju pobedu ako Verstapenu ne ide. Ne bih ja Landa trpao u isti kos sa Leclerom, jer tu neki drugi vetrovi duvaju.
    A sto se tice Maxa, mnogo mu vise odgovara hrvatski naziv – Pomahnitali Max, jer u pojedinim momentima vozi ne kao sampion, nego kao nenormalan, uz poteze za koje je bezobrazluk suvise blaga rec. Uostalom tako je do prve titule i dosao, a da je kaznjen svaki put, ne bi bio ni treci te sezone. A lako mu je bilo posle toga da se pravi nepobediv sa nadmocnim autom, u kome je i Perez bio non stop drugi ili treci.
    Jedina gotovo neverovatna stvar koja se desila ove sezone i koja je zasluzila ozbiljnu analizu je sunovrat performansi Red Bulla, i to zahvaljujuci unutrasnjim trvenjima na relaciji rukovodstvo ekipe – jos jedan Pomahnitali Verstapen koji realno ne bi trebalo ni za sta da se pita, sem da stoji u garazi i raduje se kad Pomahnitali Mladji pobedi. A od ekipe, za koju i dalje tvrdim da prevarom u saradnji sa Hondom i Liberty Media-om, imaju najjaci agregat, su napravili kosmar kada su rekli da dr. Adrijan Njui i nije toliko bitan. E sad kad su ocigledno bez njegove pomoci poceli sami da izmisljaju “poboljsanja”, uspeli su toliko da degradiraju performanse da im ni nadmocni motor vise ne moze pomoci. Bolje da se vrate na specifikaciju sa pocetka sezone jer taj je auto lezao kao pegla i isao kao raketa, i u najmanju ruku bi bio bar ravnopravan McLarenu a verovatno i znacajno brzi. Ipak deluje gotovo nestvarno da do kraja sezone toliko sebi pucaju u noge da ne osvoje ponovo titulu.

    • Da li ti hoces sine za svaki bolid ? Pa ljudi to je trkanje , pa zar treba da su kao balerine ?

    • Da je bilo trkanje druga prica bi bila, nije ga obisao na stazi. Cilj je bila sigurna timska pobeda, tim je em neiskusan em dosta gresio u prethodnim trkama, a vec neko vreme imaju najbrzi bolid.
      Sine balerine 🙂

    • Jasno je da je za Meklaren prioritet titula u šampionatu konstruktora a malo veruju da Lando može da stigne Verštapena u šampionatu vozača .Zato forsiraju drugog vozača .

Leave a Reply