Osnova tehničkih pravila za 2021. je ostala ista, ali su uvedene određene promene oko poda i difuzora, koje umanjuju prijanjanje na zadnjem kraju bolida.
U petak, na dan početka testa, svi bolidi i vozači su se postrojili na stazi za obavezno slikanje i tada smo prvi put imali priliku da vidimo šta su timovi krili na slikama koje su objavili kada su predstavljali bolide. Zanimljivo je da mehaničarima i ostalom osoblju nije bilo dozvoljeno da budu na stazi kada su svi bolidi poređani na startno-ciljnom pravcu, pa je bilo zabavno gledati vozače, koji su bukvalno bili špijuni za svoje timove. Oni su se uglavnom šunjali oko suparničkih mašina, zagledali ih iz različitih uglova, a ko zna, možda je neko od njih imao i neku tajnu kamericu u kombinezonu, ili je napravio par slika telefonom za svoje inženjere.
Uglavnom, konkretnije slike sa staze su vrlo brzo isplivale, a sa njima i rešenja kojima timovi pokušavaju da nadoknade prijanjanje koje su izgubili promenama pravila oko poda i difuzora bolida.
Mercedesov pod
Mercedes je tokom svoje prezentacije bolida vešto sakrio delove novog poda, pre svega spoljnu ivicu. Tehnički direktor James Allison je tada upravo ukazao na to da su određeni delovi sakriveni od očiju javnosti i da ćemo ih prvi put videti tek na testu u Bahreinu. Tim je odlučio da ne iskoristi dan za snimanje promotivnih materijala pre testa, kao što je bio slučaj prethodnih godina, tako da su do početka testiranja jedine slike bolida bile one koje su prikazane 2. marta.
Pod bolida sadrži neke veoma interesantne detalje. Spoljna ivica u liniji sa bočnim usisnicima je talasasta, a neki su takav dizajn odmah prozvali “lazanja pod”.
Cela sekcija poda ispred dela, koji je prema pravilima zasečen ove sezone, je znatno komplikovanija nego ranije. Sve počinje sa pet na gore uvijenih delova u predelu usisnika.
Potom sledi mali usek (1) na mestu gde počinje zasečeni deo poda i to je viđeno i kod drugih timova. Ova sekcija je za sada ostala čista kod svih timova i nema nikakvih krilaca koja dodatno usmeravaju vazduh.
Nazad je međutim priča potpuno suprotna. Mercedesov pod je najkomplikovaniji u odnosu na sve ostale u predelu odmah ispred zadnjih točkova. Tu možemo videti više manjih zakrilca (2), gde svako od njih ima svoju funkciju i usmeravaju vazduh na nekoliko precizno određenih mesta oko zadnjeg točka.
Pored toga, sama krajnja sekcija poda (3) je pod uglom na gore uz graničnik (4) koji je okrenut na dole.
Dalje u unutrašnjoj strani poda se može videti još manjih zakrilca (5), koja usmeravaju protok vazduha između zadnjeg točka i ivice difuzora.
McLarenov difuzor
Smanjena visina kanala na difuzorima je još jedna promena ove godine koja je usmerena na umanjenje prijanjanja na zadnjem kraju bolida. Tačnije, FIA je donela regulativu prema kojoj su sada vertikalni zidovi između kanala 50mm kraći.
McLaren je pronašao pametno rešenje u ovom predelu i taj deo bolida je bio sakriven na prezentaciji. Pored toga, posebno su obratili pažnju da ni jedna od objavljenih slika sa probne vožnje na Silverstonu ne otkrije tajne ovog dela bolida.
U Bahreinu je postalo jasno da je McLaren zaista napravio nešto jedinstveno sa difuzorom. Njihov tim dizajnera je dodatno produžio sekciju tranzicije poda unazad i time stvorio dva dodatna zida koji su duži nego što bi trebalo.
Ova dva centralna zida se potom postepeno utiskuju prema gore i nazad i prate gornji deo (krov) difuzora, koji nastavlja da se produžava unazad.
Ostali timovi će sigurno razmotriti ovu ideju i kopirati je ukoliko se ustanovi da donosi dovoljno performansi, a iz McLarena su već rekli da su iznenađeni da su oni jedini tim koji se odlučio za ovakvo rešenje.
Ferrarijeva zakrilca
Italijanski tim je pribegao nešto drugačijem načinu od ostalih da stabilizuje protok vazduha koji ide preko difuzora. Dok tim ima prilično zapetljan aranžman na ivici samog poda, oni su se odlučili za interesantno rešenje skroz pozadi na bočnim ivicama difuzora. Tu se nalaze tri mala zakrilca koja su direktno pripojena difuzoru. Njihov zadatak je da spreče turbulentni vazduh koji se odbija od zadnjih točkova, a koji nastaje usled smetnji u protoku vazduha koji prelazi preko poda.
Ovo je veoma bitan detalj kada se uzme u obzir da je FIA u novom pravilniku za 40mm skratila maksimalnu dužinu krilca koja su ranije imala sličnu ulogu i koja su obično montirana sa donje strane kočionih kanala za hlađenje.
Ferrari je dodavanjem tri zakrilca na ivici izbočine na zadnjem kraju poda stvorio bolji protok vazduha preko difuzora. To je uvek bilo važno, a pogotovo sada kada su pravila dovela do smanjenog prijanjanja na zadnjem kraju. To objašnjava i zašto je Ferrari odlučio da potroši dva dostupna razvojna tokena na nosač menjača i nov raspored zadnjeg vešanja koji je sada podignut i čime je dodatno pročišćen prostor iznad difuzora radi boljeg protoka vazduha.
Od sada možete nas pratiti i na INSTAGRAMU. Vesti kao i ostale novosti možete pratiti i preko našeg Viber Public Chata klikom OVDE kao i našem forumu. Takođe zapratite i našu Facebook stranicu i Twitter nalog kao i da svoj komentar o ovoj temi sada možete ostaviti na dnu ove stranice.