Vesti

FIA i Formula 1 uvode novu terminologiju za 2026: kraj DRS-a, dolaze “Overtake”, “Boost” i aktivna aerodinamika

Formula 1 i FIA finalizovale su novu terminologiju koja će pratiti dolazak bolida za narednu sezonu u sklopu jedne od najobimnijih regulatornih reformi modernog doba.

Cilj promena je da se pojednostavi tehnički jezik, unapredi trkanje na stazi i isprave problemi koji su se pojavili nakon uvođenja pravila iz 2022. godine.

Novi bolidi predstavljaće veliki tehnički zaokret, pre svega zbog znatno većeg udela električne energije. Od 2026. snaga pogonske jedinice biće gotovo ravnomerno podeljena između motora sa unutrašnjim sagorevanjem i električnog motora u odnosu bliskom 50:50. Ovu evoluciju prati i uvođenje aktivne aerodinamike, kao i novih sistema za pomoć pri preticanju.

Kako bi se izbegla prevelika složenost za gledaoce, F1 i FIA su sarađivale sa fokus-grupama sastavljenim od novih, povremenih i dugogodišnjih fanova, sa ciljem da se definišu intuitivniji nazivi za nove tehnologije.

Kraj DRS-a: “Overtake” i “Boost”

Sistem DRS-a biće ukinut od 2026. godine. Njegovo mesto zauzima novi sistem pod nazivom “Overtake”, koji će vozaču omogućiti dodatni električni potisak kada se nalazi unutar jedne sekunde iza bolida ispred, čime će se olakšati borba točak uz točak.

Paralelno s tim postoji i funkcija “Boost”, koja je dostupna nezavisno od pozicije na stazi. “Boost” predstavlja klasično korišćenje ERS-a, omogućavajući vozaču da raspolaže prikupljenom energijom kada god to želi, bez potrebe da bude blizu rivala.

Na ovaj način jasno se razdvajaju namene sistema: “Overtake” služi isključivo za preticanje, dok “Boost” ostaje strateški alat za upravljanje energijom tokom kruga ili određenog dela trke.

Aktivna aerodinamika u fokusu

Jedna od najvažnijih novina tiče se aerodinamike, uz uvođenje dva jasno definisana režima rada: “Corner Mode” i “Straight Mode”.

“Corner Mode” predstavlja standardno stanje bolida, sa maksimalnim aerodinamičkim potiskom, optimizovanim za prolazak kroz krivine.

“Straight Mode”, sa druge strane, otvara elemente prednjeg i zadnjeg krila kako bi se smanjio otpor vazduha, povećala krajnja brzina i smanjila potrošnja energije. Ovaj režim biće dozvoljen samo na unapred definisanim pravcima na svakoj stazi.

Cilj je jednostavnije razumevanje ponašanja bolida, ali i veće strateške mogućnosti tokom trke.

Borba protiv „prljavog vazduha“

Propisi za 2026. takođe donose nove mere za smanjenje uticaja turbulentnog vazduha na bolide koji prate rivale, što je jedan od ključnih problema poslednjih sezona. FIA je analizirala podatke iz prethodnih ciklusa pravila kako bi prilagodila ciljeve.

2021. godine bolid koji je vozio 20 metara iza rivala imao je oko 67% aerodinamičkih performansi vodećeg, dok je na 10 metara taj procenat padao na 55%. Pravila iz 2022. ciljala su 95% na 20 metara i 85% na 10 metara, ali su realni podaci pokazali proseke bliže 80% i 65%.

Za 2026. godinu cilj je postavljen na 90% aerodinamičke efikasnosti na 20 metara i 80% na 10 metara, uz uverenje FIA-e da su ispravljene određene slabosti koje su timovi do sada uspevali da iskoriste.

Zapratite nas

2 Comments

  • Meni ovo bas i ne izgleda pojednostavljeno ali ok kad su fanovi tako rekli . Ja licno bih najvise voleo ponovo V8 , bez struje i bez radio veze , pa ako si najbolji pokazi to bez pomoci inzenjera .

Ostavite komentar