Please assign a menu to the primary menu location under menu

VN Španije (Barselona)

Zvanično ime: FORMULA 1 ARAMCO GRAN PREMIO DE ESPAÑA 2024

Lokacija: Circuit de Catalunya, Montmelo, Španija

Datum: 21. – 23. Jun 2024.

Broj krugova:     66

Dužina staze:     4.657 km

Dužina trke:        307.236 km

Broj trka:             54

Prva trka:             1951.

Najviše pobeda: Schumacher, Hamilton /6/

Ferrari /12/


Staza u Barseloni dobro je poznata svim timovima F1 i jedna je od najčešće korišćenih staza u godini, jer pored mnogobrojnih serija koje se održavaju na njoj, predsezonska testiranja F1 daju inžinjerima dobar uvid u bolid i same performanse.

Kako je prva trka na Evropskom kontinentu, većina timova dolazi na ovu stazu sa novim paketima i novim rešenjima u nadi da će njihov bolid dobiti još koju desetinku neophodnu za pobedu.

Kada je napravljena 1991. godine, staza je bila poznata po čestim preticanjima i zanimljivim trkama. Zadnje dve krivine bile su idealno mesto za preticanje jer je auto koji je iza mogao da se približi dovoljno da napadne kad izadje na ciljni pravac.

Start prve VN Španije voženne na stazi Katalunja – 1991. godina

Međutim, kako je aerodinamika uzimala sve veći mah u F1 tako je i preticanje postalo sve teže jer bolidi više nisu mogli da budu tako blizu jedan drugom zbog turbulencije koju stvara bolid ispred. Poslednji sektor staze je redizajniran 2007. godine, pa se tako umesto brze krivine dobila šikana, koja je trebala da poveća broj preticanja, ali taj broj se nije drastično uvećao.

Vetar je jedan od važnijih faktora na stazi, jer u jednom delu staze se može desiti da je izuzetno jak, dok na drugom delu staze može biti normalan, a to predstavlja ogromne probleme inžinjerima koji pokušavaju da nadju najbolji set-up za trku. Često se dešavalo da u testiranjima timovi imaju odlične performanse, ali kad dodje trka stvari se potpuno promene.

Prva pobeda Schumachera u Ferrariju – 1996.
Pogled tribinu na glavnom pravcu

 

 

 

 

 

 

 

U istoriji staze vidjeni su mnogi veliki dueli i zanimljive trke. Senna i Mansel su vodili 1991. lavovsku borbu do samog cilja, Schumachera koji je 1994. uspeo da završi na 2 mestu iako je imao samo 5 brzina, 1999. kada se na celoj trci desilo samo 1 preticanje, 2001. kada je Mikka Hamkkinen u poslednjem krugu predao Schumacheru pobedu zbog kvara na kvačilu i mnogih drugih zanimljivih dogadjaja.

Konfiguracija staze je pretrpela nekoliko promena tokom svoje istorije. Na zadnjem pravcu je ranije postojala šikana, koja je uklonjena nakon 1994. Krivina 10 na kraju zadnjeg pravca je 2004. pretvorena u sporiju ukosnicu, da bi 2021. bila vraćena prvobitna forma. Pored toga, 2007. je dodata šikana između ranije brzih krivina 13 i 14, ali se u poslednje vreme se više priča o njenom ukidanju.

Ipak, nakon decenije ipo i odsta žalbi vozača, konfiguracija staye je vraćena naonu od pre 2004. Prvo je modifikaciju u 2022. doživela krivina 10, a onda je za 2023. ukinuta i šikana na kraju kruga.

Tribina “G” pruža odličan pogled na gotovo ceo treći sektor staze

Do sada 31 održane trke u Barseloni viđeno je 15 raličitih pobednika. Legendarni vozači poput Ayrtona Senne, Michaela Schumachera, Nigel Mensela, Mike Hakkinena, Alana Prosta, samo su neki od imena koji su se popeli na najviše pobedničko postolje u Barseloni.

Ferrari je najuspešniji tim sa 7 pobeda, Williams – Renault sa 5, McLaren Mercedes sa 4, a tu su još i Red Bull, Brawn GP, Renault i Benetton – Renault.

Od vozača najuspešniji su Michael Schumacher i Lewis Hamilton sa 6 pobeda, dok su iza njih imena poput Mike Hakkinena sa 3 i Nigela Mensela sa 2 pobede.