Zvanično ime: FORMULA 1 HEINEKEN DUTCH GRAND PRIX 2024
Lokacija: Circuit Zandvoort, Zandvort, Holandija
Datum: 23.-25. Avgust 2024.
Broj krugova: 72 | |
Dužina staze: 4.259 km | |
Dužina trke: 306.648 km | |
Broj trka: 34 | |
Prva trka: 1952. | |
Najviše pobeda: Jim Clark /4/ | |
Ferrari /9/ |
Grad Zandvort se nalazi u dinama na severu Holandije, pola sata vožnje zapadno od glavnog grada Amstedama, dok se staza nalazi na obali Severnog mora. Tokom 30ih je bilo manjih uličnih trka u gradu, ali je Nemačka okupacija tokom drugog svetskog rata zapravo postavila temelje trkačke staze.
Prema legendi, gradonačelnik Zandvorta je ubedio Nemce da im dozvole da sagrade ravan put kroz dine, koji bi Nemci mogli kasnije da koriste za parade kada odnesu konačnu pobedu u ratu. Ovaj segment je kasnije povezan sa drugim putevima, koji su bili prilazni za priobalske odbrambene pozicije.
Neki od ovih puteva su prošireni i povezani nakon rata i stvorena je trkačka staza, koju su dizajnirali zvaničnici Holandske Kraljevske asocijacije motociklista, a savetovao ih je Sydney Charles Davis, koji je pobedio na 24 časa Le Mana 1927.
Prva trka je održana 1948 pod imenom Velika Nagrada Zandvorta, a pobedio je Tajlandski Princ Bira u Maseratiju.
Trka je ponela ime Velika Nagrada Holandije od 1952. i tada je uvrštena u Svetski šampionat Formule 1, a nije održana 1954, 56 i 57. zbog nedostatka novca.
Pobeđivali su redom dva puta Ascari, potom Fangio, Moss i Bonnier, kome je to ujedno i jedina pobeda u Formuli 1 u karijeri.
1960. je viđen incident kada je Dan Gurney doživeo udes, a jedan gledalac je tom prilikom izgubio život.
Jim Clark je dominirao od 1963, do 1965, dok je na ovoj stazi 1967. svoju prvu pobedu i debi imao Lotus 49 sa svojim legendarnim Ford-Cosworth DFV motorom.
1970. je viđena još jedna tragedija kada je Britanac Piers Courage izgubio život nakon stravičnog incidenta u krivini Tunnel Oost.
Naredne godine je pobedio Ickx u Ferrariju, dok 1972. trka nije održana, nakon što su vozači odbili da učestvuju zbog lošeg stanja infrastrukture i staze.
Staza je drastično modifikovana tokom svog odsustva sa kalendara. Dodate su zaštitne ograde, pesak pored staze, izgrađene su nove garaže i uvedena je šikana pre Bosuit krivine, koja je bila veoma brza i izlazila na glavni pravac.
Organizatori su sledeće godine bili izuzetno ponosni na trud koji su uložili i vikend je tekao po planu. Međutim, Zandvort je ponovo zavijen u crno usled loše organizacije i nedostatka jasne komunikacije i to tokom vikenda za koji se smatralo da je do tog trenutka najbolje organizovan ikada.
Roger Williamson je doživeo težak udes kod krivine Tunnel Oost i njegov bolid se prevrnuo i zapalio. On nije bio povređen u trenutku udarca, ali je ostao zaglavljen u kokpitu. Njegov sunarodnik David Purley je zaustavio svoj bolid sa strane i pretrčao na drugu stranu staze do zapaljenog bolide ekipe March. On je neuspešno pokušavao da sam prevrne bolid i izvuče Williamsona, ali nije mogao. Redari sa druge strane uopšte nisu ni imali protivpožarne kombinezone i nisu želeli da pomognu Purleyju. Direkcija trke nije ni znala šta se događa i informacija koju su imali je bila da je Purley imao incident i da je on uspešno napustio svoj bolid.
Trka je nastavljena normalnim tempom, kao da se ništa nije desilo, a Purley je očajnički pokušavao da spasi Williamsona.
Redari su bili potpuno pogubljeni i u jednom trenutku su bacili u jarak protivpožarni aparat koji je Purley koristio da ugasi Williamsonov bolid. Na kraju, Williamson je preminuo, ne od opekotina, već od gušenja.
Naredne godine, pobedu je odneo Lauda u Ferrariju, dok je godinu dana kasnije Hunt slavio svoju prvu pobedu u Heskethu. 1976. je Hunt ponovo pobedio u odsustvu Laude nakon incidenta na Nirburgringu, a Britanac je bio u centru pažnje i 1977, kada je imao incident sa Mariom Andretijem u Tarzan krivini. Andreti je ipak došao do pobede godinu dana kasnije i to je ujedno bila i njegova poslednja u Formuli 1.
Za 1979. su uvedene promene kako bi se bolidi usporili na prilasku krivini Tunnel Oost. Postavljena je privremena brza šikana u kojoj je izleteo i oštetio bolid Gilles Villeneuve nakon duela sa Alanom Jonesom, koji je odneo pobedu.
Šikana je uklonjena za 1980, ali je postavljena druga sporija, dok je 1981. viđena velika borba između Prosta i Jonesa iz koje je Francuz na kraju izašao kao pobednik.
1982. je pobedio Pironi u Ferrariju, dok je njegov zemljak Rene Arnoux imao grozan incident na kraju pravca na prilasku Tarzan krivini.
Naredne godine je vožena borba između dva konkurenta za titulu Prosta i Piqueta. Francuz je pokušao da pretekne Brazilca u Tarzan krivini, izgurao ga je van staze, ali je nedugo nakon toga is am izleteo.
Lauda je 1985. ostvario svoju 25. pobedu na Zandvortu, nakon velike borbe Prostom. To je ujedno bila i poslednja trka na Zandvortu, pošto je kompanija koja je bila vlasnik staze bankrotirala.
Staza je prešla u vlasništvo grada i nije korišćena neko vreme, a deo zemljišta i staze je prodat 1987. Staza je kasnije redizajnirana in a njoj se voze trke različitih šampionata.
U maju 2019. je objavljeno da će se Zandvort vratiti na kalendar Formule 1 u 2020, međutim, povratak je odložen u martu 2020. nakon izbijanja pandemije korona virusa. Trka je nešto kasnije potpuno otkazana, a novi povratak je zakazan za 2021.
Organizatori su bili odlučni da se trka u 2021. održi pred punim tribinama i čak su pretili otkazivanjem ukoliko bi tribine bile polu popunjene. Na kraju je trka ipak održana sa 67% ukupnog kapaciteta, a pobednik je bio domaći vozač Max Verstappen u Red Bullu.