Please assign a menu to the primary menu location under menu

Kolumne

VN Holandije: Lando na +22, prednost se topi i Ferarijevo iznenađenje

Lando NorrisLando Norris, McLaren, VN Holandije 2024. / foto: x.com/McLarenF1
Velika nagrada Holandije dobila je svog drugog pobednika od kada je ponovo u kalendaru Formule 1. I koliko god je realna slika da ovom bolidu Meklarena teško šta može da parira, domaćoj publici, a ni vozaču, sigurno ne može da bude pravo kada drugi vozač ovako silovito odnese pobedu ,,u gostima”.
Malo šta smo videli tokom pripremnih sesija, pa nam je jedino drugi trening dao naznaku onoga što bismo mogli da gledamo u nedelju. Meklarenova kvalifikaciona vremena zamrzla su nas sve, a razlika u odnosu na rivale podsećala je poput onih u vreme najubedljivije dominacije Red Bula.

Kolika beše razlika?

,,Opet ta prva krivina” sigurno je rečenica koja je većini gledalaca prošla kroz glavu posle još jednog lošeg starta Landa Norisa. I kao za inat, manje od 24 časa ranije od Džoliona Palmera dobio je pitanje/konstataciju kako prva krivinu u Zandvortu nije tako daleko poput onih u Barseloni ili Budimpešti, na šta se nasmejao i rekao da ne zna zašto to uopšte pominje. Ipak nikome u ekipi Meklarena nije bilo do smeha posle prve krivine, a ponajviše ne Landu. Noris definitivno ima najbolji alat u rukama, što je pokazao po ko zna koji put, ali ozbiljna mrlja u građenju vozačke reputacije su mu loši startovi.  I da trenutno ima luksuz da greši, ali ne raduje što u kritičnim momentima (što je za njega početak trke ) ne pokazuje šampionski mentalitet. Ostatak trke je zaista bio za desetku, a šlag na tortu jeste postavljanje najbržeg vremena i to u poslednjem krugu trke, na 44 krugova starim tvrdim gumama, što zaista jeste svojevrstan statement. Kada neko napravi ogromnu razliku kakvu je Noris napravio u nedelju, nije potrebno posebno komplementirati, već je moguće samo čestitati i još uvek u čudu posmatrati učinjeno.
Jedino perfektni Lando može da se bori za titulu u šampionatu vozača. Matematika kaže da praktično mora bez greške da vozi narednih devet trka ukoliko želi da dođe do podviga. Sada još uvek to deluje daleko, ali ukoliko dobijemo pravog Landa, možda dobijemo scenario Kvartararo- Banjaja 2022… Ko prati Moto GP, zna o čemu pričam…
Što se tiče konstruktora, razlika u odnosu na Red Bul sada iznosi 30 poena i uz ovakvu vožnju kakvu je Lando pružio u Holandiji jasno je da Meklaren iz onog može prelazi u mora da bude šampion. Sada se neuzimanje titule na kraju godine, realno može smatrati neuspehom.
Lando Norris
Lando Norris, McLaren, VN Holandije 2024. / foto: x.com/McLarenF1

,,Prljavi” Meklaren

Oskar Pijastri u subotnjim kvalifikacijama nije uspeo da smesti bolid tik iza Landovog, imao je poteškoće, pa je i zaostajao pola sekunde za timskim kolegom.  Morao je da prihvati treće startno mestom, ali svi koji smo pravili kalkulacije za nedelju, komotno smo ga videli ispred Maksa i već naslućivali dvostruku pobedu britanske ekipe. Oskar je ipak razočarao, uzevši u obzir sve. Da, istina je, druga sezona za tako mladog vozača, i već visoki plasmani i pobeda jesu ogroman uspeh, ali je nezavršavanje na podijumu u Zandvortu isto tako neuspeh, te ga jedino tako možemo posmatrati.

U prvoj krivini, Oskar je, poput svog nešto iskusnijeg timskog kolege, izgubio poziciju koju nije nadokandio sve do kraja trke. Kasnije je Australijanac je oklevao sa promenom guma, pa je tako poslednji od vozača sa vrha otišao u pit, potom je skoro polovinu trke proveo gledajući u zadnje krilo Šarla Leklera, koji je za cilj u ovoj trci imao zadržavanje mesta iz kvalifikacija ili eventualno potpuno racionalni pad od dve, tri ili četiri pozicije. Epilog znamo, ali ako neko na gridu treba da ima prostora za grešku i razumevanje onda je to svakako Pijastri. Nakon trke je kao razlog ostanka iza Monačanina naveo vožnju u tzv. ,,prljavom vazduhu”, dok smo kao posmatrači imali utisak da Oskar još uvek možda nije najbolji u kontroli potrošnje guma. Bilo kako bilo, nema razloga za pesimizam u taboru Australijanca.

McLaren Media Centre

Gorka pilula, koja po redu?

Maks je uradio koliko je mogao. Nakon subotnjih kvalifikacija Ferstapen je bio i više nego realan u najavi nedeljne trke. Svestan je bio da neće moći da vodi bitku sa mašinom kakvu je u svojoj fabrici stvorila ekipa Meklarena. Odličan start i fenomenalno preticanje sada već tradicionalno lošeg Norisa u prvoj krivini, nije puno pomoglo, pa je tako Maks na ulasku u 18. krug ostao nemoćan protiv Norisa, te se vratio na poziciju koja mu je pripadala na početku trke . Ono što je bitno reći jeste to da iako je Lando ,,oduvao” konkurenciju, Maks  je idalje završio kao drugi čemu ipak treba odati priznanje jer to jeste damage limitation u ovakvoj konstalaciji snaga.
Serhio je ponovo imao slab vikend i za sada odsustvuje iz timske bitke. Ispred njega su se ako izuzmemo njegovog timskog kolegu i dvojac Meklarena, našli i vozači Ferarija. I to Ferarija koji nije došao sa puno ambicija (malo je reći), što jasno pokazuje kompleksnost kriznog momenta u kome je čitava austrijska ekipa.
Pritisak na ekipu postaje sve veći, razvoj bolida daleko je od dobrog i čini se da je vrlo verovatno Red Bul došao do kraja puta.
Max Vetstappen
Max Verstappen, Red Bull, VN Hoalndije 2024. / Getty Images /Red Bull Content Pool

Ferari ti li si?

Posle solidnih izdanja koja su prethodila letnjoj pauzi, ali idalje nedovoljnih renoema ekpe, Ferari nije optimistično ušao ni u period nakon nje. Iz ekipe nismo dobili bilo kakav pozitivan znak, dok se konstatno govorilo o mukotrpnom radu u fabrici u kojem su analizom podataka pokušavali da dođu do nekakvog rešenja.  Ipak, Leklera  i Sajnca su u nedeljnoj trci sačekali isti oni bolidi kojima su upravljali u Belgiji. Ništa iole dobro nije moglo da se iščita iz treninga za ekipu iz Maranela, pa su u trku ušli sa najavama da će zadržati pozicije iz kvalifikacija biti uspeh.
Kvalifikacije su donele eliminaciju Karlosa Sajnca u Q2 delu, pa je tako ostao prvi ispod crte , dok je Šarl Lekler zauzeo 6. mesto. Podatak da je Lekler imao vreme skoro sekund sporije od Landa Norisa ni najfanatičnijem tifozi nije ulivao bilo kakvu nadu.
Ipak na senzacionalan način Ferarijev vikend se potpuno okrenuo. Karlos je napredovao čak pet pozicija. Već je u prvoj trećini trke prestigao Gaslija, Strola i Alonsa. Nešto duži ostanak na stazi ( u pit je otišao u 30. krugu trke) u njegovom slučaju doneo je mnogo. Podatak koji govori koliko je ova trka bila sjajna za  Ferari je da su njihovim vozačima pripadala najbrža vremena u drugom i trećem sektoru.
Šarl je ipak tema za sebe (ne zamerite navijači Karlosa Sajnca). Monačanin je pružio paklenu vožnju i još jednom pokazao raskoš talenta koji poseduje. Van svih projekcija (još uvek pokušavamo da dokučimo kako?) je odolevao Oskaru Pijastriju skoro 30 krugova u znatno boljem bolidu, i na kraju nagradio sebe pobedničkim podijumom. Konačno je Ferari bio dobar u onome u čemu je iznad svega oskudevao i u čemu je najčešće predmet podsmeha. Pravovremeni undercut i preskočio je Šarl Rasela i Pijastrija došavši tako do trećeg mesta drugi put za redom. Bitka koju je vodio sa Pijastrijem i vožnje u tom periodu trke jeste masterclass Monačanina i to treba reći. Ako za trenutak eliminišemo Norisa koji je bio u svom univerzumu, Šarl Lekler na neki način jeste junak dana. A sledi vikend u Monci…
Charles Leclerc, Ferrari, VN Holandije 2024. / Ferrari Media Centre/Antonin Vincent/ DPPI

Gde je nestao Mercedes?

Iza Srebrnih strela ostaje vikend prepun uspona i padova, ali i turbulencija. U jedinoj analize vrednoj sesiji, Mercedes je izgledao i više nego pristojno, pa su tako na treningu broj dva zauzeli prvo i treće mesto. Sve je slutilo na to da će Mercedes nastaviti svoju sjajnu formu i produžiti je i nakon letnje pauze, ali je to ipak izostalo.
Poražavajuće kvalfikacije Luisa Hamiltona, te ne ulazak u Q3 deo bili su otrežnjenje i podsetnik da je nemačka ekipa ipak imala vidne probleme i na početku sezonu. Rasel je branio boje Mercedesa u trećem delu kvalifikacija u kojem je zauzeo četvrto mesto. Potom smo u subotu uveče dobili informacije da će Luis biti pomeren tri pozicije unazad, što je već predstavjalo pravu katastrofu.
Džordž je imao vrlo čudan vikend. Respektabilno četvrto mesto u kvalifikacijama obrisano je lošim tempom u trci što je za rezultat imalo sedmo mesto. O uzrocima neočekivano loše trke, još uvek je rano govoriti. Ostaje misterija, barem za sada kako su oba Ferarija naprasno bila mnogo uspešnija, iako je Džordž želeo bitku za podijum.
George Russell, Mercedes, VN Holandije 2024. / foto: x.com/MercedesAMGF1
U samoj trci svetlija strana nemačke ekipe je bio Luis, koji je došao do 8. mesta. Dvostruka zamena guma pružila je Hamiltonu dva stinta na mekim gumama, donela mu osetan napredak, ali ne nešto čime će sedmostruki svetski šampion biti zadovoljan. Boljim kvalifikacijama bi se verovatno borio za neke od visokih pozicija, ali ajde da ne ulazimo u ŠBB-KBB priče. Sledeći trkački vikend u Monci možda ga dodatno inspiriše… Ko zna…
Lewis Hamilton, Mercedes, VN Holanije 2024. / Mercedes AMG F1 Media Centre/LAT Images

Novi šef, nova energija

Prva trka Olivera Ouksa na čelu francuske ekipe prošla je prilično dobro. Gasli je celu trku bio konstantan i nije popuštao, a nagrada je došla u vidu dva boda. Odličan start i preticanje Lensa Strola i Fernanda Alonsa u prvoj krivini, ali i prilično dobar tempo tokom čitave trke pomogli su mu da zadrži poziciju sa početka trke čime u franscuskoj ekipi mogu da budu prezadovoljni. Takođe je i pružao solidan otpor vozačima koji su ga preticali, pa tako nije bio isuviše laka meta. Zaista hvale vredna vožnja Francuza.

,,Deveto i deseto mesto su naš cilj”

Alonso je ispuno cilj koji pred Aston Martinom cele godine i o kojem je upravo govorio u susret vikendu. Borba za poslednja dva mesta koja donose poene jeste realnost britanske ekipe. Bilo je jasno da Nando vozi svoju trku u kojoj ne želi previše borbi sa drugim vozačima (praktično propuštanje Hamiltona i izbegavanje bitki na stazi) već je sav fokus bio na očuvanju guma i strategiji sa jednim stajanjem. Hladna glava i zacrtan plan doneli su i zasluženi bod na ime Aston Martina u šampionatu konstruktora.
Fernando Alonso, Aston Martin, VN Holandije 2024. / Aston Martin F1 Media Centre

 

Nova akcija nas očekuje već sledeće nedelje u Monci.

Od sada nas možete pratiti i na INSTAGRAMU. Vesti kao i ostale novosti možete pratiti i preko našeg Viber Public Chata klikom OVDE kao i našem forumu. Zapratite našu Facebook stranicu i X nalog i pridružite se diskusijama na našem novom DISCORD serveru.

Leave a Reply