Please assign a menu to the primary menu location under menu

VN “Emilija Romanja” (Imola)

Zvanično ime:  FORMULA 1 MSC CRUISES GRAN PREMIO DELL’EMILIA ROMAGNA 2024

Lokacija: Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola, Italija

Datum: 17.-19. maj 2024.

Broj krugova:     63

Dužina staze:     4.909 km

Dužina trke:        309.049 km

Broj trka:             4

Prva trka:             2020.

Najviše pobeda: Verstappen /3/

Red Bull /3/

Autodromo Enzo e Dino Ferrari se nalazi u blizini grada Imole, 40 kilometara od Bolonje i oko 80 kilometara od Ferrarijeve fabrike u Maranelu. Pre smrti osnivača Ferrarija 1, Enzo Ferrarija 1988., staza je nosila ime Autodromo Dino Ferrari, u sećanje na Enzovog tragično poginulog sina.

Pogled na stazu Enzo E Dino Ferrari sa jugozapada
VN San Marina/VN Italije

Imola je bila mesto gde se vozio GP San Marina jer je VN Italije bila održavana na Monci (osim 1980. godine kada je Imola ugostila Italijanski GP). Kada se vozi VN Imole, ogroman broj “tifoza” dođe na ovu stazu (koju Ferrari inače smatra svojom domaćom stazom) da podrži domaći tim. Pored Turske, Singapura, Abu Dabija i Brazila, Imola je takođe bila staza na kojoj se vozilo u smeru suprotnom od kazaljke na satu. Staza je poznata kao izuzetno brza, da dugim pravcima i jakim kočenjima, ali je isto tako i staza koja je videla dva smrtna slučaja u jednom trkačkom vikendu.

Start VN Italije 1980.
Senna pobeđuje na VN San Marina 1989.

 

 

 

 

 

 

Tamburelo krivina je verovatno jedna od najpoznatijih krivina u istoriji F1, većinom zbog incidenata koji su se u njoj dešavali tokom godina. 1987. godine Nelson Piquet je imao nesreću tokom kvalifikacija, a zbog povreda koje je zadobio nije nastupio na trci. 1989. Berger je vozeći Ferrari izleteo u Tamburelu udario u zid pri čemu se monokok bolida podelio na dva dela, a potom i zapalio, ali je zbog brze reakcije sigurnosnog osoblja na stazi i lekara propustio samo dve trke zbog opekotina koje je zadobio na rukama.

Senna na trkačkom vikendu u Imoli 1994.
Ratzenberger tokom vikenda u Imoli 1994.

 

 

 

 

 

 

Na crnoj listi Imole, najviše se kotira 1994. godina i VN San Marina. Tokom slobodnog treninga u petak, Rubens Barrichello je izleteo sa staze zbog velike brzine bolid se okrenuo naopačke i Brazilac je završio u sigurnosnim gumama onesvešćen. Tokom kvalifikacija u subotu Austrijanac Roland Ratzenberger je imao direktan udarac glavom u zid u krivini Villeneuve i premiuo je na licu mesta, prema nalazima forenzičara koji su vršili autopsiju. Crni vikend se nastavio i u nedelju kada je 3-struki šampion sveta Ayrton Senna u 7. krugu izleteo u Tamburelu i udario u zid. Senna ne bi bio ozbiljnije povređen od samog udarca u zid, ali se zbog kvara na amortizeru točak otkinuo i sa ogromnom brzinom udario u Senninu kacigu. Kao i Ratzenberger i Sena je preminuo na licu mesta. U oba slučaja pored poginulih vozača, nekoliko posmatrača i mehaničara je povređeno tokom vikenda.

Hakkinen prolazi pored pokvarenog Ferrarija
chumacher pobeđuje na VN San Marina 2003.

 

 

 

 

 

 

Posle tako crnog vikenda u Imoli organizatori su odučili da stazu učine sigurnijom kako za vozače tako i za posmatrače. Tamburelu je dodat pesak koji je u značajnoj meri usporavao bolide koji izlete, a i sama krivina je preuređena pa je tako krivina vožena u 4. stepenu prenosa umesto 5. kako je bilo do 1994. Takođe, Villneuve krivina je korigovana pa se kroz nju od 1995. godine prolazilo u 4. umesto u 6. stepenu prenosa. Mnogi vozači kažu da je zbog svih prepravki na stazi i ubacivanje šikana staza izgubila svoju draž, ali se svi slažu da je sigurnost dovedena na viši nivo.

Izgradnja šikane u krivini Tamburello
Spomenik Ayrtonu Senni pokraj staze

 

 

 

 

 

 

Na Imoli se vozilo sve do 2007. godine kada je povučena iz kalendara F1 zbog sigurnosnih razloga, a rekorder po broju pobeda je Nemački vozač i sedmostruki šampion sveta Michael Schumacher sa 7 pobeda, dok Legendarni Ayrton Senna i “profesor” Alain Prost dele drugo mesto sa po 3 pobede. U poretku konstruktora Williams i Ferrari imaju po 8 pobeda, dok je iza njih McLaren sa 6.

VN “Emilija Romanja”

Pandemija korona virusa je u 2020. dovela do remećenja kalendara, a veliki broj trka u prvoj polovini sezone je otkazan zbog nepovoljne epidemiološke situacije.
Formula 1 je bila primorana da u hodu kroji novi kalendar i ide na lokacije koje su bile spremne da ispoštuju sve epidemiološke mere i procedure koje je propisala FIA. U takvim uslovima, Imola se domogla svog mesta u kalendaru, prvi put od 2006. godine. Trka je nosila naziv VN „Emilija Romanja“ u čast regije u Italiji u kojoj se staza nalazi.

Start trke u Imoli – 2020. godina
Max Verstappen i Lewis Hamilton
Verstappen i Hamilton u duelu – Imola 2021. godina

 

 

 

 

 

 

Trkački vikend u Imoli je ujedno bio i prvi i jedini vožen u probnom dvodnevnom formatu nakon priča da bi to u budućnosti mogao da postane standard.

Iako je inicijalno planirano da se trka održi samo tokom 2020. zbog specifične situacije, VN „Emilia Romanja“ se vratila na kalendar i u 2021. umesto odložene VN Kine.

Pripreme za start VN “Emilija Romanja” 2021.

Zbog velike ekonomske koristi koju je trka donela, čelnici vlade regije Emilija Romanja su odlučili da pokušaju da vrate Imolu na kalendar kao jednu od redovnih rundi šampionata.
Oni su u saradnji sa Vladom Italije, auto moto klubom i drugim partnerima obezbedili neophodna sredstva, pa je krajem 2021. postipsan ugovor sa Formulom 1 koji garantuje mesto na kalendaru u narednih pet godina.